Jag vet inte vad du vet om HTTPS, SSL och kryptering av datatrafik, men jag vet vad du behöver veta. Google kommer inte vara nådiga mot sajter som inte är krypterade framöver. Det ska tydligen varnas både i deras webbläsare (Chrome) och i sökresultatet när sajter inte använder en krypterad anslutning.

Vi börjar med att reda ut begreppen, krypterad trafik innebär att all data som skickas mellan besökaren och webbsajten är krypterad. Det är framför allt viktigt när du skickar känslig data, till exempel när du betalar med ditt kort. Nu menar alltså Google att all data är känslig, och varför inte liksom.

Du känner säkert igen HTTPS, eller åtminstone HTTP. Som när du surfar till http://crswebb.se till exempel. HTTP är det okrypterade protokollet och HTTPS är det krypterade. Det finns mycket mer att säga om det, men det är inte mer du faktiskt behöver veta, så vi fortsätter.

SSL är själva krypteringen kan man säga. Och för att krypteringen ska fungera behöver man nycklar, eller certifikat.

Så för att kommunikationen mellan din webbsajt och din besökare ska vara krypterad behöver du ett giltigt SSL certifikat installerat på din webbserver, och det måste vara kopplat till din domän. Du måste också styra över trafik till HTTPS. Låter det krångligt? Det är det inte, jag fixar detta åt dig såklart. Hör av dig så berättar jag mer.

Bilden föreställer krypteringsmaskinen Enigma. Är du nyfiken på den rekommenderar jag verkligen filmen The Imitation Game.

Jättebilligt, eller?

Jag upplever en viss tveksamhet från potentiella kunder, när det kommer till prisbilden. Kan det verkligen bli bra när det kostar så lite?

Svaret är solklart, JA! Och det är helt utan att jag ger bort min tid.

För även om du har förväntat dig ett pris på kanske 40 000 kronor (ganska vanligt), och mitt pris på 9900 kronor är väldigt mycket lägre, så får du faktiskt nästan lika mycket för pengarna, och jag tänkte förklara lite vad det är du inte betalar för hos mig.

  • Jag har inget kontor, jag sitter hemma och jobbar. Alltså behöver jag inte lägga på något för att täcka upp lokalhyran.
  • Jag har ingen telefon, jag använder min privata mobil för de ytterst få samtal som krävs. Alltså behöver jag inte lägga på något för mobilabbonemang eller nya telefoner.
  • Jag har inget säljteam, det är bara jag. Jag har heller inga projektledare eller någon marknadsföringsavdelning. Det enda jag har är en redovisningsfirma. Det kostar förvisso en liten slant, men det är ganska lite.
  • Jag kommer inte bjuda dig på lunch. Andra byråer har representationskonton, det har inte jag. Du bjuder på lunchen när vi träffas.
  • Jag har ett annat jobb som försörjer mig, så du betalar heller inte för dödtid.

För att uttrycka det väldigt kortfattat, jag håller nere overhead-kostnaderna.

Sedan är jag väldigt snabb, så jag får faktiskt helt okej betalt per timme också. Jag läste nyligen ett blogginlägg från en branschkollega som förklarade att det tog 30-300 timmar att göra en hemsida. Jag brukar säga 10-100, men jag väljer ut kunder som ligger väldigt nära 10 timmar. Det är den typen av kunder där jag är som mest effektiv. Faktum är att det går att pressa tiden ytterligare, men ska det bollas lite förslag och finjusteras så behövs det nästan alltid minst 10 timmar.

Anledningen att jag gör på så kort tid är att jag har gjort det mesta förut. När du vill ha en blogg eller ett nyhetsflöde så har jag redan gjort det. När du vill ha en produktsida, eller referenser så har jag redan gjort det. När du vill att dina instagram-bilder ska publiceras automatiskt i ett bildgalleri så har jag redan gjort det. Vad som behöver göras är att anpassa det för att det ska bli som du vill.

Dessutom jobbar jag helt och hållet med ett webbhotell där jag är återförsäljare, där jag vet hur systemet fungerar, där jag vet hur jag ska göra för att få upp ditt WordPress-tema. Just det, jag jobbar nästan uteslutande med WordPress, där man får en hel del färdigt från början.

Det finns också saker jag inte gör. Jag gör inte e-handel, det nya datalagringsdirektivet gör att jag helt enkelt inte vågar. Jag gör heller inte vilka specialanpassningar som helst, utan vi ser tillsammans till att du får en riktigt bra hemsida med allt du behöver men inget onödigt.

Om du funderar på om jag kan erbjuda något som passar dig, tveka inte att höra av dig!

Ny prismodell

Tack vare att verksamheten är så liten, det är bara jag, så kan man genomföra förändringar väldigt snabbt. Ibland blir det fantastiskt bra och ibland blir det mindre bra, men fortsatt förbättring är hela tiden nära.

Nu har jag fått en ny tanke vad gäller prismodellen, och den tänker jag införa från och med den 1/6-17.

Upplägget blir ungefär detsamma, jag erbjuder fortfarande hemsideslösningar av hög kvalitet utan att du behöver betala för extra lull-lull. Jag baserar lösningarna på WordPress, som är världens mest använda CMS (Content Management System, eller innehållshanteringssystem) och jag använder Bootstrap (ett designramverk framtaget av Twitter) för att skapa en snygg och unik design för dig och ditt företag.

Det nya i detta är att jag höjer priset till 9900 kronor (moms tillkommer). I detta ingår första årets supportavtal. Det är ganska mycket dyrare än det tidigare priset, men det gör också att det finns tid att leverera en annan nivå av kvalitet, som jag tror du uppskattar.

Vill du se lite exempel på hur det kan se ut, ta en titt på referenserna.

Det är klart man börjar fundera, hur är det egentligen ställt när man säljer en hemsida för så lite som 3000 kr. Är det inte meningen att jag ska tjäna några pengar alls?

Jo visst är det meningen att jag ska tjäna pengar, och det gör jag. Inte så mycket förstås, men det är heller inte min avsikt. Jag vill att mina kunder ska få en riktigt bra hemsida till ett riktigt bra pris, och det är precis det jag erbjuder.

Jag har på ett eller annat vis sålt webblösningar i 20 år, och på den tiden har jag samlat på mig massor av erfarenhet. Den erfarenheten gör att jag väldigt snabbt kan bygga en hemsida med en design framtagen just för dig eller ditt företag.

Med WordPress i botten bygger man snabbt en unik design på världens mest använda CMS (Content Management System) där du enkelt kan sköta innehållet själv. Ramverket Bootstrap från Twitter gör det busenkelt att ta fram en snygg och unik design. Att få det att fungera tillsammans med WordPress kan ge en del huvudvärk, men eftersom jag gjort det flera gånger vet jag precis vad som behöver göras för att få det att fungera.

Din nya hemsida publiceras på ett webbhotell där jag är återförsäljare. Det betyder att jag har kontroll över inställningarna, jag har tillgång till kontrollpanelen och jag är bekväm i deras miljöer.

När jag tog fram företagets egen hemsida, helt enligt dessa principer, tog det mig inte ens fyra timmar från att jag började skissa på en idé till att hemsidan var lanserad. Då inser du ju att det faktiskt går ihop, det blir hela 750 kr i timmen vilket inte är illa. Nu är det såklart lite speciellt när jag är kunden, men det är ändå detta som är idén.

Men hur kommer det sig att andra byråer tar tiotusentals kronor för en hemsida, är de ockrare?

Nej verkligen inte, eller en del är kanske det. Mina vänner på Panang till exempel (mycket bra byrå, kan verkligen rekommendera) tar betydligt mer betalt. Där får du dock inte bara en (förvisso erfaren och duktig) kille som slänger ihop en fantastisk hemsida åt dig, du får en projektledare, en grafiker, en copywriter och allt vad det är. Självklart levererar de utifrån det, kolla deras referenser, de gör fantastiska hemsidor.

När du köper din hemsida av mig får du själv ordna texter, bilder, ljud och film du vill ha med på hemsidan. I stor utsträckning får du också lägga in innehållet på hemsidan själv.

Har du några frågor är du välkommen att höra av dig, helst via e-post men telefon går också bra. Finns också på Facebook, Twitter och Instagram. Alla kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.

Vi hörs!

Black Friday

Eftersom jag kör mitt räkenskapsår från 1/5 till 30/4, och det alltså är precis i slutet av året nu, så tänkte jag att jag kör lite Black Friday för att snygga till resultatet.

Ett super-erbjudande, men jag kan bara ge det till fyra nya kunder, så först till kvarn gäller.

Erbjudandet gäller halva priset på hemsidan (ordinarie pris 3000kr) och halva priset på första årets supportavtal (ordinarie pris 3000kr). I supportavtalet ingår som vanligt webbhotell, ett domännamn, uppdateringar av WordPress inkl plugins, extra backuper och support.

Mer om villkoren kan du läsa på: Hemsida för bara 3000kr, vad är haken?

Erbjudandet gäller som sagt de fyra första, dock längst till den 28/4-17.

Hör av dig, helst via mail: stefan@crswebb.se men även telefon går bra: 070-520 5447

För bara 3000kr gör jag alltså en hemsida, och du tänker att det är för bra för att vara sant. Men det är faktiskt inte bara sant, det är till och med (nästan iallafall) lönsamt. Jag ska förklara.

  • Målgruppen är små och medelstora företag med behov av att synas på internet. Moms tillkommer naturligtvis.
  • Jag har jobbat länge med det här, och är väldigt effektiv. Det behövs inte så många timmars jobb för att få till en riktigt bra hemsida, och med WordPress i grunden får man hela administrationsdelen på köpet.
  • Jag bygger på WordPress, det har massor av fördelar. De flesta klarar sig alldeles utmärkt på vad det erbjuder out of the box, och en del saker är krångliga att få till. Du får helt enkelt inget av det krångliga, inte för det här priset iallafall.
  • Jag designar snyggt och unikt, och jag använder Bootstrap från Twitter i grunden. Det är ett ramverk som gör det enkelt att göra snygg design och mobilanpassa. För de allra flesta duger det alldeles utmärkt, är det något väldigt speciellt och unikt du söker är detta kanske inte erbjudandet för dig.
  • Du sköter innehållet själv. Antingen lägger du in det själv, vilket är väldigt enkelt. Eller så levererar du det till mig i ett format som jag kan hantera, så lägger jag in det. Jag kommer inte skriva några texter eller ta några bilder, det kostar isåfall extra.
  • Jag fakturerar för hemsidan när jag är klar med min del, jag väntar inte tills du har kompletterat med innehåll.
  • Du förbinder dig att köpa mitt serviceavtal, där jag ser till att WordPress och de plugin som används är uppdaterade. Jag ser också till att det tas extra backuper, och hjälper dig om du får problem. Du kan också välja mig som leverantör av webbhotell och domännamn, då ingår detta.
  • Jag fakturerar för serviceavtalet när vi börjar, det kostar 3000kr per år. Fakturan är på 30 dagar, och för år två fakturerar jag så förfallodagen blir när den nya perioden börjar. Det finns ingen bindningstid, däremot 35 dagar uppsägningstid. Vill du avsluta tjänsten säger du upp minst 35 dagar innan den nya perioden börjar, annars förlängs den ett år till, och jag skickar fakturan. Vill du flytta till ett annat webbhotell under avtalsperioden går det såklart bra, och jag hjälper till med det. Du får dock inte tillbaka några pengar för att du väljer att inte utnyttja tjänsten du betalt för.

Så, där förklarar jag ganska bra hur jag inte bara kan leverera en hemsida för ynka 3000kr, utan också hur det kan bli (nåja) lönsamt. Tveka inte att höra av dig, helst på mail, stefan@crswebb.se

Dags för ett omtag

Livet går upp och ner, det gör företaget också. Sedan ett par år tillbaka är företaget inte min huvudsysselsättning, jag är ensam ägare och har inte längre några anställda. Jag har mest fokuserat på att sköta om mina befintliga kunder, och tyvärr har jag tappat en del av dem.

Två riktigt tråkiga incidenter har inträffat, först när en annan byrå här i stan ringde runt till mina kunder och sa att jag hade gått i konkurs, och erbjöd sig att erbjuda tjänster i mitt ställe. Riktigt dålig stil måste jag säga. Sen när en av mina webbhotellsleverantörer bestämde sig för att vara riktigt oseriösa och dels sa upp mitt återförsäljaravtal (ja jag var lite sen med betalningen), och dessutom tog över alla kunder jag hade hos dem. Det blev rätt smärtsamt.

Nåja, jag har iallafall kommit till ett läge i mitt liv där jag känner att jag vill göra fler hemsidor, så därför söker jag nya kunder. Jag har tänkt en del och valt att fokusera på en smalare målgrupp, eftersom jag gör detta på sidan om mitt vanliga arbete riktar jag mig till små och medelstora företag som vill ha en bra, snygg och unik hemsida utan en massa extra lull-lull. Därför blir det också väldigt billigt, så billigt att du knappt tror att det är sant.

Jag skriver mer om det i ett annat inlägg.

En del företag som får webbplatsen levererad av oss lutar sig bara tillbaka och bockar av att arbetet är utfört. De har en snygg och funktionell webbplats som möter besökarnas behov. Det är självklart grunden för att besökaren ska välja att kontakta företaget för mer info, eller för att E-butiken ska få kunder Men för andra företag är den nya webbplatsen det första stora steget till en tydlig digital närvaro. Det betyder även att man är beredd att jobba vidare för att skapa allt bättre förutsättningar för att öka antalet besökare och få fler kunder.

De frågor man kan ställa sig är ”Hur får jag fler besökare?” och ”Hur tar jag hand om mina besökare?” Två frågor som i längden ligger till grund för att företaget ska öka omsättningen. Har tänkt att lite kort belysa dessa frågor. En tydligare fördjupning kommer inom de olika områdena kommer att skrivas framöver. Men detta inlägg är för att väcka tanken hos dig som ägare av en webbplats att ”allt kan alltid bli bättre”.

Hur får jag fler besökare?

Det finns mängder av vägar att gå för att marknadsföra sin webbplats. En del riktigt dyra – andra betydligt billigare. Vad man bör satsa på beror till stor del på vad man säljer eller vad som ska förmedlas. Men oavsett är en grundläggande SEO något som rekommenderas. Här finns en stor fördel med Word Press då det går att installera ett flertal olika enkla men kraftfulla SEO-plugin. En rekommendation är exempelvis Yoast SEO som med pedagogiska färger (röd, gul, grön) talar om vad man bör tänka på.

Är du helt nybörjare på SEO rekommenderas boken ”Guldläge på nätet”. Vi slår även ett slag för blogginlägget av Christian Rudolf från Topdog där han lyfter upp enkla och tydliga instruktioner gällande en av de viktigaste punkterna inom SEO – Title och Description.

Behöver man anlita ett SEO-bolag? Ja en del behöver det. Andra inte. Det beror på målet. Men blunda inte för potentialen i denna marknadsföringsväg.

Hur tar jag hand om mina besökare?

Även här vill jag lyfta fram ett plugin, hotjar. Ett plugin som registrerar var besökarna klickar på webbplatsen. Därmed kan man utvärdera vad som attraherar besökarna och vad som man bör lyfta fram lite extra. Det kan till viss del handla om produkter som är mer eller mindre populära men lika gärna visa hur besökarna rör sig på sidan och vad som får deras uppmärksamhet.

Låter det svårt?

Det viktigaste är inte att använda alla marknadsföringsvägar som finns. Det viktigaste är att få kunskap om att det finns olika vägar. Sedan kan man själv avgöra vad som är bäst. Vissa kunder väljer att helt och hållet själv uppdatera sin webbplats och utveckla den med valda plugin. Andra lämnar hellre ansvaret på oss. Det samma gäller synligheten i social media, utskick av nyhetsbrev m.m.

Målet med detta inlägg är alltså inte att förmedla att du måste jobba vidare med din webbplats. Bara att möjligheterna finns. Det är trots allt du som känner ditt företag bäst och vet vad som behövs. Men vi ställer gärna upp med att presentera och erbjuda olika alternativ.