Varför en årsavgift?

Jag skrev ett så pass bra svar på den frågan till en (potentiell) kund idag, så jag vill publicera det här också.

Den största skillnaden mellan mig och (de flesta) andra är nog att jag väljer mina kunder med omsorg, och att jag sedan vill ha ta ett helhetsgrepp. Visst kan man göra en sajt och lämna den i knät på kunden, och vänta på att kunden får problem (för det får de alltid, tids nog) och då ta bra betalt för att lösa problemen. Jag är inte speciellt intresserad av att arbeta så, jag har hellre ett avtal där jag kan vara lite proaktiv.

Som det här med kryptering till exempel. Vi vet att Google kommer att börja straffa sajter som är okrypterade, istället för att vänta på att kunder hör av sig och har tappat all trafik så tipsar jag om vad som behöver göras för att undvika problemen. Det blir mindre bekymmer för kunden, och mindre tråk-jobb för mig. Förvisso blir det väl mindre pengar för mig också, men jag vill inte göra det där tråkiga, jag gör hellre det roliga.

Sen arbetar jag mest med WordPress. Det är världens största CMS, och nästan halva internet drivs med WordPress. Det är open source, vilket betyder att vem som helst kan ladda ner källkoden och analysera för att hitta säkerhetshål. Säkerhetshål hittas då och då, men det kommer uppdateringar som stänger dem väldigt ofta, missar man dessa uppdateringar finns stor risk att någon hackar sajten. Jag ser till att du alltid har de senaste uppdateringarna. Det kan man göra själv också, det är inte ens speciellt svårt, men hittills har jag ingen kund som letar efter uppdateringar flera gånger om dagen, eller ens varje dag.

Därför tar jag en liten avgift (3000kr) varje år, och i den ingår webbhotell, domännamn (ett) och att jag håller koll på din sajt (läs mer om supportavtalet här). En del webbhotell tar mer än så bara för webbhotell och domännamn, vilket osökt leder oss in på frågan om webbhotell.