Marknadsföringsstrategi 2013

Igår hade styrelsen (ja, det är jag och Christer) sammanträde, och vi gjorde en början på en marknadsföringsplan för 2013.

Det är fortfarande alldeles nytt för mig, det här med att leka styrelse och planera. Det känns lite overkligt, men sedan i våras är vi ju ett aktiebolag och arbetsgivare, så detta planerande blir viktigare och viktigare. Som arbetsgivare kan man inte skjuta från höften på samma sätt, det är liksom inte bara min mun som ska mättas.

Vi har pratat om att annonsera, vi har pratat om att öka vår synlighet på nätet, vi har pratat om diverse, men igår ritade vi diagrammet som hör till detta inlägg. Det visar genomslagskraften i att nätverka (blogg, sociala medier osv), i att annonsera och i kombinationen. Vi pratade lite om hur mycket de olika sätten att kommunicera sitt budskap kostar och jag tror vi kom fram till något mycket viktigt.

Vi beslutade att vi kommer försöka använda internet för att öka vår synlighet. Det kommer vi att göra på lite olika sätt.

  • Bloggen. Vi ska försöka bli mer aktiva på vår blogg, och berätta mer om vad vi håller på med.
  • Twitter. Jag är redan ganska aktiv på twitter (@ordbajsarn), Christer (@crs_chris) ska bli bättre på det, och vi lobbar för att Anna ska börja twittra också.
  • Facebook. Vi har en facebook-sida, men vi är alldeles för dåliga på att uppdatera där. Vi ska bli bättre på det också.
  • Nätforum. Vi ska försöka hålla lite koll på nätforum, och dela med oss med vår kunskap och våra erfarenheter där.
  • Nyhetsbrev. Vi har ett nyhetsbrev, men skickar alldeles för sällan. Vi ska bli bättre på att skicka nyhetsbrev, och vi ska satsa på kvalitativt innehåll som är intressant för webbintreserade personer.

Som du säkert förstår är det här inte direkt marknadsföring, utan det handlar mer om att öka närvaro och synlighet. Vårt mål är att alla (sikta alltid högt) ska veta vilka vi är och att vi är bra på det vi håller på med!

Det här kommer såklart att ta väldigt mycket tid, framför allt i början. Som diagrammet visar tror vi också att effekten dröjer något. Därför väljer vi att vänta med traditionell annonsering till Q2 (andra kvartalet) 2013. Då tror vi att vi börjar hitta formen för ovanstående närvaro på nätet, och får upp effektiviteten till den nivån så att vi kan hantera de toppar som traditionell annonsering medför.

Vi vill såklart gärna höra dina tankar och åsikter kring våra planer, lämna en kommentar!