Category: Nyheter

Vi hade en plan för vår marknadsföring för 2013, och nu börjar det bli dags att följa upp och utvärdera. Du hittar vår plan här: Marknadsföringsstrategi 2013. Jag som skriver detta heter Stefan Bergfeldt och är VD i bolaget. Har du några frågor hittar du mina kontaktuppgifter här på sajten.

Vi hade några idéer och tankar, och nu såhär har det gått:

Bloggen: Vi hade som målsättning att bli mer aktiva på bloggen, och det tycker jag att vi har blivit. Tyvärr är det fortfarande i princip bara jag som skriver, men under året har vi ju också tappat en medarbetare (Christer) vilket självklart gör att jag själv får dra ett större lass. Vi har blivit mycket bättre på att publicera våra referenser på sajten, och fram till alldeles nyligen räknades dessa in i bloggen. Nu har de istället en helt egen avdelning.

Twitter: Vi hade som målsättning att Christer skulle bli mer aktiv på Twitter, och att Anna skulle börja twittra. Christer har ju tyvärr lämnat oss, men innan han gjorde det blev han faktiskt lite mer aktiv. Anna har skaffat ett konto, men det vore ett hån mot alla twittrare att säga att hon twittrar.

Facebook: Vi har blivit betydligt mer aktiva på Facebook, och vår skara följare ökar sakta men säkert, och när Magnus Bråth, på Bråth AB bloggade om Sveriges mest gillade SEO-bolag var vi på åttonde plats.

Nätforum: Planen var att hänga lite på olika nätforum, och där har vi inte alls lyckats. De forum vi faktiskt har varit ganska aktiva på är två grupper på Facebook, en för E-handel och en för WordPress-utveckling.

Nyhetsbrev: Planen var att skicka fler nyhetsbrev, och i skrivande stund har vi skickat hälften så många som 2012, dvs ett istället för två. Vi har dock minst ett nyhetsbrev till planerat, så vi kan fortfarande lyckas med denna plan.

Vi har provat på lite annonsering på Facebook, men i alldeles för liten skala för att kunna dra några slutsatser. Traditionell annonsering körde vi också under en period på sommaren, men vi ser inte riktigt några effekter där heller. Å andra sidan är sommaren generellt tung, och denna sommar knappast något undantag.

Planer för 2014

Jag tror på att planera, även om planerna inte följs slaviskt. Därför ska jag redan nu börja med planer för 2014.

Vad gäller traditionell annonsering tänker jag att vi hoppar över det, iallafall första halvåret. Istället planerar jag att satsa på annonsering på Facebook och i Google AdWords. Sen ska vi såklart fortsätta våra satsningar från förra året, enligt följande:

Bloggen: Fortsätta publicera våra referenser på sajten, det har vi gjort ganska bra. Vi ska också fortsätta skriva inlägg om vår verksamhet, om erbjudanden men också lite mer utbildande inlägg för att dela med oss av vår kunskap. Jag ska också försöka få Anna att skriva några inlägg.

Twitter: Jag är fortsatt aktiv på twitter, och vi har ett officiellt konto för företaget med helt okej aktivitet på. Målsättningen är att även Anna ska bli hyggligt aktiv på Twitter.

Facebook: Fortsätta vara aktiva på vår facebooksida, och även annonsera. Dela med oss av både kunskap, erbjudanden och våra referenser.

Nätforum: Här ger vi upp, tiden räcker inte till och forum får helt enkelt prioriteras bort.

Nyhetsbrev: Vi ska skicka fler nyhetsbrev 2014 än vi gjort under 2012 och 2013 tillsammans. Målsättningen är att skicka 10 nyhetsbrev, ungefär ett i månaden. Vi ska även här dela med oss av både referenser, information om vad vi håller på med, erbjudanden och kunskap. Jag har också en idé om att sprida information mellan våra kunder, dvs låta kunderna bidra med information.

Det är ungefär så specifik jag kan vara just nu. Budgeten för de första fyra månaderna, fram till räkenskapsårets slut, börjar ta form och i den finns det inget utrymme för traditionell marknadsföring. Hur det ser ut från och med Maj har inte ens jag vågat spekulera i. Och även om jag gillar transparens, så tänker jag inte publicera budgeten 😉 Däremot kan jag sträcka mig till en budgetuppföljning i slutet av April, och avslöja hur det har gått i förhållande till budget.

WPkafe 9 oktober

I onsdags besökte jag Stockholm för att delta i #WPkafe. Temat för kvällen var e-handel med WordPress, vilket ju vi jobbar med. Att delta i den här typen av evenemang brukar alltid ge något, oavsett nivån på föreläsningarna.

Det började med ett pass om betallösningar, med en representant från Dibs. Tyvärr missade jag den, eftersom trafiken i Stockholm inte är att leka med i rusningstrafik, dessutom var denna månads #WPkafe på coffice, som inte har några parkeringar. Detta är något jag pratade med Maria, som arrangerar WPkafe, om efteråt. Hon kunde inte förstå hur någon kunde åka från Dalarna för att delta, men det var ju det jag gjorde.

Andra halvan fick vi höra Jonathan Sulo prata om WooCommerce. WooCommerce är vårt förstahandsval när det kommer till e-handel i WordPress, eftersom det är relativt lätt att konfigurera och hantera. Att driva e-handel är aldrig helt enkelt, men det sista man behöver är ju ett e-handelssystem som försvårar.

Efter föreläsningen fick jag en pratstund med Maria, där vi luftade tanken att ta WPkafe till Dalarna. Jag ser absolut ett behov av liknande sammankomster i Dalarna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan för mer information när det börjar bli dags.

Jag fick också en pratstund med Jonathan, om prestanda på webbhotell. Vi ser ju absolut en stor fördel att låta webbhotell sköta driften av servrar, och är nyfikna på att veta hur hårt man kan pressa en delad miljö. Att ta steget till en egen server, antingen dedikerad eller en VPS (Virtuell Privat Server) är stort, eftersom man antingen själv måste ta ansvar för driften, eller betala ganska mycket pengar för att låta någon annan göra det. Tyvärr hann vi väl inte riktigt komma till något generellt svar. Därför efterlyser jag en delad miljö där prestandan är skalbar. Vet du något om det, skicka gärna ett mail.

Uppdaterat vår facebooksida

Vi har uppdaterat vår facebooksida (https://www.facebook.com/crswebb) med uppfräschad logo och en ny omslagsbild. Vi är mycket nöjda, och vill väldigt gärna veta vad du tycker. In på vår facebooksida och kommentera.

Idag ska det handla om våra priser, vilket jag är övertygad om är ett ämne som många finner intressant.

Vi får ofta frågan, vad kostar en hemsida? Det är naturligtvis väldigt svårt att svara på, men vårt svar brukar vara att vi kan leverera hemsidor för mellan 5 000 och 100 000 kr. Den undre gränsen förstår de flesta, vi lägger tid på din hemsida, alltså måste vi ta betalt. Att vi har en övre gräns är för att vi har svårt att mäkta med större projekt än så, vi är trots allt ett litet bolag. Naturligt kan vi, med hjälp av underkonsulter, leverera större lösningar.

Många av våra kunder är prismedvetna, och det gillar vi. Våra priser är mycket konkurrenskraftiga, när man jämför vad man faktiskt får för pengarna. Några få tittar dock uteslutande på priset, och när vi då har offererat en CMS-lösning (dvs ett innehållshanteringssystem), som är byggd med både sökmotorer och synskadade med i beräkningen, som skalar snyggt i mobila enheter, driftas på ett seriöst webbhotell, där vi också i offerten har med driftsövervakning, smarta backuplösningar, uppdateringar av CMS-systemet och mycket annat, ja då är det svårt (omöjligt, inte intressant) att hålla samma priser som en del andra.

Men har du verkligen råd att bara titta på priset? När jag analyserar vår egen statistik ser jag tydligt hur besökare från mobila enheter stannar längre sedan vi anpassade designen. Nästan en fjärdedel av alla besökare kommer från en mobil enhet, och idag kan vi göra kunder av dem. I princip kan man säga att vi ökar konverteringsgraden med 25%, ökar antalet kunder med 25%, ökar omsättningen med 25%.

Naturligtvis innebär en uppdatering av hemsidan fler fördelar än att de mobila användarna stannar längre, och blir potentiella kunder, så i verkligheten har vi antagligen ökat mer än 25% tack vare uppdateringen. Tittar man på omsättningen har den ökat med ca 50% jämfört med samma period förra året, och även om det naturligtvis beror på andra saker också, så är den uppdaterade hemsidan en viktig del.

Så om vi summerar vinsten av att låta en professionell webbyrå uppdatera hemsidan till någonstans mellan 25 och 50 procent av omsättningen, har du då verkligen råd att låta någon annan göra det, även om det är “billigare”?

Foto: www.fotoakuten.se

Nöjda kunder

Har du hört uttrycket ”det blir bra till slut, och är det inte bra är det inte slut”. Det är lite så vi ser på våra kundrelationer, förutom att vi självklart inte överger kunderna när det är bra. Jag tänkte beskriva lite kort hur processen med att ta fram en ny webbplats till en kund kan gå till.

Vi börjar med att analysera behovet, och sätta oss in i kundens verksamhet, och vilka signaler kunden vill skicka via sin nya webbplats. Den här delen av processen kan man göra hur lång eller kort man vill, det är helt och hållet en fråga om vilken budget man har, och hur säker man vill vara på att den nya webbplatsen är vad besökarna efterfrågar.

Därefter ritas ett förslag på hur det skulle kunna se ut, detta bollas med kunden tills alla är nöjda. Anna har fantastisk känsla för kundens önskemål, och lyckas nästan alltid träffa mitt i prick väldigt snabbt.

Nu är det dags att göra en webbplats av designen, och vi arbetar gärna med WordPress (kommer mer omfattande inlägg om varför senare). Med WordPress får man en hel del funktionalitet på köpet, och det är relativt enkelt att bygga ut och designa som man vill.

Vi publicerar kundens nya webbplats på en tillfällig adress, för inspektion. Här fylls också information på. Kunden väljer själv om den vill göra det själv, eller om vi ska göra det. Vi kan erbjuda utbildning på hur det fungerar, men trots att det är väldigt enkelt väljer de flesta att låta oss göra det. Kunden har ju egen verksamhet att sköta.

När information, dvs text, bild, video och annat innehåll, är på plats och kunden är nöjd ser vi till att webbplatsen blir tillgänglig via en vettig adress, antingen den domän kunden redan hade, eller en helt ny.

Vi presenterar kunden på vår sajt, närmare bestämt i vår portfolio, vi presenterar kunden på vår facebook-sida, via twitter och ofta skriver vi också en pressrelease. Detta gör vi, bland annat, därför att det är bra för kunden att få uppmärksamhet och länkar.

Det är här många webbyråer lämnar sina kunder till sitt öde, men vi är en mer personlig webbyrå, en byrå som faktiskt bryr sig. Vi fortsätter bry oss, vi hjälper kunderna vidare och vi ser till att det blir bra. Det är så lätt att man kommer på något i efterhand, något som missades i korrvändorna, och då är det självklart att det ska åtgärdas. Det händer oftare att vi själva upptäcker saker, än att kunderna gör det, men likväl ser vi till att åtgärda det.

Vi erbjuder också ett serviceavtal, där vi hjälper till med innehållsuppdateringar. Vi vet nämligen att många kunder har svårt att hinna med att underhålla sin webbplats, och gör det alldeles för sällan, mest på grund av tidsbrist. Därför erbjuder vi ett serviceavtal där uppdateringar ingår. Antingen skickar kunden ett mail när något ska uppdateras, eller så hör vi av oss regelbundet och frågar.

Den här kedjan är en viktig del av receptet för nöjda kunder, bara nöjda kunder. Vi är också övertygade om att dessa nöjda kunder bidrar till nya nöjda kunder.

Så här säger en av våra nöjda kunder, Sven-Holger Rosenvinge (bilden):

Jag använder mig av CRS Webbproduktion för att jag måste ha en hemsida av absolut högsta klass för att lyckas i min bransch. De har mycket bra service, håller högsta kvalité och är mycket prisvärda! Tack vara min hemsida har jag kunnat nå ut till hundratusentals fans världen över och min musik och mina produkter har nått siffror jag bara kunnat drömma om innan. Jag rekommenderar CRS Webbproduktion till alla som vill ha kvalité, bra service samt bra priser!!

Sven-Holger Rosenvinge – Musiker

Du hittar fler nöjda kunder här.

Jubileum

I dagarna fyller CRS Webbproduktion AB ett år, och det firar vi med ett kanonerbjudande! Nya kunder får hela 30% rabatt under hela maj.

Om du har följt oss ett tag, så kanske du tycker det låter konstigt, eftersom vi tidigare i år firade fem år, men det beror på att vi har bytt bolagsform. Nu har vi alltså varit aktiebolag i ett år, det är också en anledning att fira, eller hur.

Erbjudandet gäller som sagt beställningar som sker i maj, och som kan faktureras inom tre månader. Eftersom vi numer inte bara gör webbjobb måste vi också begränsa erbjudandet till att gälla vår tid.

Titta gärna på våra referenser, har du funderingar så hör av dig. Våra kontaktuppgifter är långt från osynliga hoppas jag.

Melodifestivaltävling

I lördags var det sista deltävlingen i Melodifestivalen 2013, om vi nu inte ser sista chansen som en deltävling. Vi passade på att arrangera en liten tävling på vår facebook-sida (gilla den för att inte missa liknande chanser i framtiden).

Vi ville veta vilka två bidrag som skulle gå vidare till finalen, och som de flesta vet vid det här laget var det Ralf Gyllenhammar och Ulrik Munther som gjorde det. Rätt svar lämnade Nilla Krogh och Johan Sjöstrand.

Vad som skulle vara pris framgick inte, men det ska jag ju presentera nu. Ni ska få varsitt presentkort på Gokart (grand prix 1) och relax (1 timme) i gokarthallen i Vikmanshyttan (värde 470kr). Ni är välkomna in på vårt kontor och hämta priset.

Jobba hemma-dagen

Igår var det jobba hemma-dagen, ett initiativ från Microsoft som vi på CRS Webbproduktion har valt att stödja. För oss är det inga problem att jobba hemma, vi jobbar uteslutande med bärbara datorer och mobiltelefoner, vi har tillgång till våra gemensamma server via internet och vi har inget direkt behov av att träffa varandra. Just det sistnämnda tror jag dock är den största anledningen till att vi ändå väljer att jobba på kontoret nästan varje dag. Vi är sociala och trevliga människor som tycker om att träffa varandra.

Trots att det var jobba hemma-dagen igår var både jag (Stefan) och Anna på plats på kontoret, och Christer var på kundbesök. Så kan det vara, vi jobbar väl hemma en annan dag när det passar bättre. Eftersom vi trivs bra tillsammans utnyttjas möjligheten att jobba hemma oftast när det finns en anledning, till exempel att sotaren kommer under dagen.

Man får väl anta att Microsoft tar initiativet till en sådan här dag eftersom de vill visa på att de har verktyg som underlättar för den som vill jobba på distans. Det finns ju många fördelar med att jobba hemma, en fördel är att man sparar tiden det tar att ta sig till och från jobbet. I mitt fall, som har 70 meter till jobbet, känns det inte som en viktig parameter, men både Christer och Anna har lite längre. En annan fördel är miljöaspekten. Vissa jobbar bättre i hemmets lugna vrå, men andra har svårt att koncentrera sig.

Själv har jag, preis som Tommy K Johansson, svårt att begränsa mitt arbetande när jag jobbar hemma. Eftersom jobbet hela tiden finns där, så tycker jag att jag borde passa på att jobba. För andra är det tvärt om, svårt att få något jobb gjort när hushållet ropar att det behöver skötas. Nu kanske just detta också avspeglas på hur mitt hem är skött, men jag lovar att du har sett värre katastrofområden.

Utöver detta finns det så mycket mer jag skulle vilja skriva om, men dels hinner jag inte just nu och dels passar det sig bättre på min blogg, ordbajsarn.se. Håll gärna utkik där!