Uppföljning av marknadsföringsstrategi

Vi hade en plan för vår marknadsföring för 2013, och nu börjar det bli dags att följa upp och utvärdera. Du hittar vår plan här: Marknadsföringsstrategi 2013. Jag som skriver detta heter Stefan Bergfeldt och är VD i bolaget. Har du några frågor hittar du mina kontaktuppgifter här på sajten.

Vi hade några idéer och tankar, och nu såhär har det gått:

Bloggen: Vi hade som målsättning att bli mer aktiva på bloggen, och det tycker jag att vi har blivit. Tyvärr är det fortfarande i princip bara jag som skriver, men under året har vi ju också tappat en medarbetare (Christer) vilket självklart gör att jag själv får dra ett större lass. Vi har blivit mycket bättre på att publicera våra referenser på sajten, och fram till alldeles nyligen räknades dessa in i bloggen. Nu har de istället en helt egen avdelning.

Twitter: Vi hade som målsättning att Christer skulle bli mer aktiv på Twitter, och att Anna skulle börja twittra. Christer har ju tyvärr lämnat oss, men innan han gjorde det blev han faktiskt lite mer aktiv. Anna har skaffat ett konto, men det vore ett hån mot alla twittrare att säga att hon twittrar.

Facebook: Vi har blivit betydligt mer aktiva på Facebook, och vår skara följare ökar sakta men säkert, och när Magnus Bråth, på Bråth AB bloggade om Sveriges mest gillade SEO-bolag var vi på åttonde plats.

Nätforum: Planen var att hänga lite på olika nätforum, och där har vi inte alls lyckats. De forum vi faktiskt har varit ganska aktiva på är två grupper på Facebook, en för E-handel och en för WordPress-utveckling.

Nyhetsbrev: Planen var att skicka fler nyhetsbrev, och i skrivande stund har vi skickat hälften så många som 2012, dvs ett istället för två. Vi har dock minst ett nyhetsbrev till planerat, så vi kan fortfarande lyckas med denna plan.

Vi har provat på lite annonsering på Facebook, men i alldeles för liten skala för att kunna dra några slutsatser. Traditionell annonsering körde vi också under en period på sommaren, men vi ser inte riktigt några effekter där heller. Å andra sidan är sommaren generellt tung, och denna sommar knappast något undantag.

Planer för 2014

Jag tror på att planera, även om planerna inte följs slaviskt. Därför ska jag redan nu börja med planer för 2014.

Vad gäller traditionell annonsering tänker jag att vi hoppar över det, iallafall första halvåret. Istället planerar jag att satsa på annonsering på Facebook och i Google AdWords. Sen ska vi såklart fortsätta våra satsningar från förra året, enligt följande:

Bloggen: Fortsätta publicera våra referenser på sajten, det har vi gjort ganska bra. Vi ska också fortsätta skriva inlägg om vår verksamhet, om erbjudanden men också lite mer utbildande inlägg för att dela med oss av vår kunskap. Jag ska också försöka få Anna att skriva några inlägg.

Twitter: Jag är fortsatt aktiv på twitter, och vi har ett officiellt konto för företaget med helt okej aktivitet på. Målsättningen är att även Anna ska bli hyggligt aktiv på Twitter.

Facebook: Fortsätta vara aktiva på vår facebooksida, och även annonsera. Dela med oss av både kunskap, erbjudanden och våra referenser.

Nätforum: Här ger vi upp, tiden räcker inte till och forum får helt enkelt prioriteras bort.

Nyhetsbrev: Vi ska skicka fler nyhetsbrev 2014 än vi gjort under 2012 och 2013 tillsammans. Målsättningen är att skicka 10 nyhetsbrev, ungefär ett i månaden. Vi ska även här dela med oss av både referenser, information om vad vi håller på med, erbjudanden och kunskap. Jag har också en idé om att sprida information mellan våra kunder, dvs låta kunderna bidra med information.

Det är ungefär så specifik jag kan vara just nu. Budgeten för de första fyra månaderna, fram till räkenskapsårets slut, börjar ta form och i den finns det inget utrymme för traditionell marknadsföring. Hur det ser ut från och med Maj har inte ens jag vågat spekulera i. Och även om jag gillar transparens, så tänker jag inte publicera budgeten 😉 Däremot kan jag sträcka mig till en budgetuppföljning i slutet av April, och avslöja hur det har gått i förhållande till budget.

Om Stefan

Det är jag som driver CRS Webbproduktion AB.

Lämna en kommentar