Category: Teknik

En del företag som får webbplatsen levererad av oss lutar sig bara tillbaka och bockar av att arbetet är utfört. De har en snygg och funktionell webbplats som möter besökarnas behov. Det är självklart grunden för att besökaren ska välja att kontakta företaget för mer info, eller för att E-butiken ska få kunder Men för andra företag är den nya webbplatsen det första stora steget till en tydlig digital närvaro. Det betyder även att man är beredd att jobba vidare för att skapa allt bättre förutsättningar för att öka antalet besökare och få fler kunder.

De frågor man kan ställa sig är ”Hur får jag fler besökare?” och ”Hur tar jag hand om mina besökare?” Två frågor som i längden ligger till grund för att företaget ska öka omsättningen. Har tänkt att lite kort belysa dessa frågor. En tydligare fördjupning kommer inom de olika områdena kommer att skrivas framöver. Men detta inlägg är för att väcka tanken hos dig som ägare av en webbplats att ”allt kan alltid bli bättre”.

Hur får jag fler besökare?

Det finns mängder av vägar att gå för att marknadsföra sin webbplats. En del riktigt dyra – andra betydligt billigare. Vad man bör satsa på beror till stor del på vad man säljer eller vad som ska förmedlas. Men oavsett är en grundläggande SEO något som rekommenderas. Här finns en stor fördel med Word Press då det går att installera ett flertal olika enkla men kraftfulla SEO-plugin. En rekommendation är exempelvis Yoast SEO som med pedagogiska färger (röd, gul, grön) talar om vad man bör tänka på.

Är du helt nybörjare på SEO rekommenderas boken ”Guldläge på nätet”. Vi slår även ett slag för blogginlägget av Christian Rudolf från Topdog där han lyfter upp enkla och tydliga instruktioner gällande en av de viktigaste punkterna inom SEO – Title och Description.

Behöver man anlita ett SEO-bolag? Ja en del behöver det. Andra inte. Det beror på målet. Men blunda inte för potentialen i denna marknadsföringsväg.

Hur tar jag hand om mina besökare?

Även här vill jag lyfta fram ett plugin, hotjar. Ett plugin som registrerar var besökarna klickar på webbplatsen. Därmed kan man utvärdera vad som attraherar besökarna och vad som man bör lyfta fram lite extra. Det kan till viss del handla om produkter som är mer eller mindre populära men lika gärna visa hur besökarna rör sig på sidan och vad som får deras uppmärksamhet.

Låter det svårt?

Det viktigaste är inte att använda alla marknadsföringsvägar som finns. Det viktigaste är att få kunskap om att det finns olika vägar. Sedan kan man själv avgöra vad som är bäst. Vissa kunder väljer att helt och hållet själv uppdatera sin webbplats och utveckla den med valda plugin. Andra lämnar hellre ansvaret på oss. Det samma gäller synligheten i social media, utskick av nyhetsbrev m.m.

Målet med detta inlägg är alltså inte att förmedla att du måste jobba vidare med din webbplats. Bara att möjligheterna finns. Det är trots allt du som känner ditt företag bäst och vet vad som behövs. Men vi ställer gärna upp med att presentera och erbjuda olika alternativ.

I stort sett alla webbplatser vi skapar byggs i WordPress. Vi har i ett tidigare inlägg lyft fram orsakerna till detta vilket till stor del handlar om att kunden själv ska kunna hantera sin sida. Det är inte sällan som kunder kommer till oss och visar föråldrade webbplatser som enbart deras webbyrå kan uppdatera. Därmed skapas onödiga kostnader samtidigt som kunden blir låst till en speciell webbyrå.

I en intervju med företaget Ohmy lyfter bolaget fram ytterligare en tydlig fördel med WordPress. En fördel som just visar systemets flexibilitet både för användaren och för utvecklaren.

”När vi byggde webbplatsen åt Consector var WP ett självklart val. Risken att vi målar in oss i ett hörn över tid är väldigt liten då det hela tiden går att utveckla systemet. Runt själva kärnan i WordPress har vi byggt så kallade micro services, vilka står för de mer avancerade delarna i systemet. Genom att bygga så kommer vi runt en av WordPress erkända svagheter, nämligen hastigheten.”

En stor fördel är just att kunna bygga upp en rad tjänster på webbplatsen med hjälp av så kallade micro services. Nu finns det visserligen något olika förklaringar hur detta begrepp ska tolkas men en kort förklaring kan vara ”en fristående funktion som kan byggas eller byggas om på maximalt två veckor”

Micro Services är  alltså en del av helheten men som ändå står på egna ben. Det går att korrigera i denna funktion utan att helheten behöver förändras. Det är även en funktion som fokuserar på en enda sak på webbplatsen. Det fungerar som plugin som enbart optimerar bilderna, som enbart hanterar nyhetsflöde eller liknande. Därmed betyder det också att man lättare kan felsöka om ett problem uppstår.

Precis som de lyfter upp i intervjun så finns en tydlig nackdel – hastigheten. Men detta går att komma runt genom att exempelvis bygga egna CDN som optimerar bilderna och gör att inladdning av bilderna inte blockerar renderingen eller försämrar användarupplevelsen. Utöver det går det även att skapa olika cachelösningar.

WordPress är alltså inte ett 100% komplett CMS. Men det inget system som passar exakt alla situationer. Däremot är det mycket mer flexibelt än stela html-programmerade hemsidor eller egenägda CMS, som låser kunderna till sin webbyrå.

Ta kontroll över din webbplats – Kom förbi på en kaffe så berättar vi på CRS Webbproduktion mer.

Varför WordPress?

Vi producerar en överväldigande majoritet av våra kunders sajter på plattformen WordPress, och nedan tänkte jag förklara några av anledningarna till att vi har valt att göra det.

Först och främst handlar det om att erbjuda mycket för pengarna till våra kunder. Med WordPress får vi ett CMS (Content Management System), dvs ett innehållshanteringssystem, i grunden och vi kan istället lägga resurserna på att anpassa sajten efter kundens behov, ser riktigt bra ut oavsett om besökaren surfar med en dator, läsplatta eller mobiltelefon och dessutom är anpassat för att sökmotoroptimering.

Tyvärr är det inte alls ovanligt att kunder som kommer till oss har erfarenheter där innehållet på hemsidan bara kan uppdateras av en webbutvecklare, med goda kunskaper i html. Plötsligt tröttnar den där webbutvecklaren på att underhålla systemet, och då är man fast.

Med WordPress kan kunden (eller för all del vi) logga in i ett webbaserat gränssnitt och redigera innehållet på hemsidan. Vi sköter med fördel uppdateringarna på hemsidan, eftersom du antagligen har en verksamhet att sköta. Med WordPress är det väldigt enkelt vilket innebär dels att det blir kostnadseffektivt att låta oss göra det, dels att du skulle kunna göra det själv om du har mer bråttom än vi klarar av att leverera för tillfället.

WordPress är ett väldigt populärt verktyg, faktum är att ca 25% av alla sajter på internet drivs med WordPress. Det gör att vi är långt från de enda utvecklarna med kompetens för att utveckla och underhålla sajter byggda på WordPress. Självklart finns det varierande kvalitet på kompetensen, men om du av någon anledning skulle vara missnöjd med oss (någon gång lär väl det hända antar jag) finns det ingen anledning att du ska känna dig inlåst.

Vi ser det som en garanti både för dig och oss att vi alltid gör vårt bästa för att du som kund ska vara nöjd, och se till att du får valuta för pengarna.

Efter att ha läst en artikel i Sydsvenskan väcktes idén till detta inlägg. Artikeln handlar om restaurangägare som är irriterade över gästernas vanor att använda sina mobiltelefoner vid borden, fota maten och uppdatera sociala nätverk. Den gemensamma nämnaren är att krögarna gärna hade sett att besökarna bara njöt av maten istället.

Jag blir bekymrad över detta, uppriktigt bekymrad! Du har alltså gäster på din restaurang, som sitter och skapar reklam för din verksamhet, helt gratis! Faktum är att dom betalar ju till och med för det. Och du stör dig på detta?

Utnyttja detta fantastiska tillfälle istället, hjälp dina kunder att rikta denna reklam rätt! Se till att din restaurang finns att checka in på, i alla tänkbara sociala medier. När din matgäst får in sin mat, och genast tar fram mobilen, se till att hen vet att det går att lägga till platsen på Instagram! Precis som du har en drinklista på bordet, uppmana dina gäster att tagga bilder med platsen. Ge dem en hashtag att använda på Twitter.

När du har fått gästen att checka in på Facebook, och tala om för alla sina vänner att just din restaurang är värd ett besök, uppmuntra detta! Bjud på något, kanske en chokladbit till kaffet? Du vet väl också att du kan se vilka som har checkat in?

Håll koll på vad som sägs om ditt ställe i sociala medier, detta blir lättare när du uppmanar till användande av vissa hashtags och liknande. Svara på kritik, både positiv och negativ.

Vill du ha hjälp med vad just du kan göra för att dra nytta av sociala medier, tveka inte att höra av dig!

Internet är en fluga

Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. […] Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för? […] Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad.

Ines Uusman i Internetworld, nr. 10/1997, s. 6.

Mobila enheter

Du känner säkert igen, om inte hela citatet så i alla fall rubriken. Ines Uusmans kända uttalande om att internet bara är en fluga. Idag när jag satt och skulle formulera lite säljande texter till vår nya webbplats (den är under utveckling) kom jag att tänka på detta. Tankarna gick kring att vårt internetanvändande har förändrats, att det idag ställs helt andra krav på sajter, och oss som utvecklar dem. Senaste 30 dagarna är 25% av besöken på crswebb.se från en mobil enhet, vad händer när den är dåligt anpassad för den lilla skärmen?

Vår sajt är dåligt anpassad idag, det är en av de främsta anledningarna till att vi gör om den. Sajter vi idag gör till våra kunder är alltid responsiva, vilket innebär att de anpassas för den mindre skämen. Tekniken har gått framåt och man kan komma ganska långt med väldigt små medel, varför det egentligen är rena dumheter att låta bli. Vi ser också i vår statistik att avvisningsfrekvensen är betydigt högre för mobila enheter, och de kommer mer sällan tillbaka.

Kan det här betyda att en mobilanpassad sajt ger 30% bättre resultat? Det kanske är att ta i lite, men varför inte. Om det stämmer, har du då råd att inte mobilanpassa din sajt? Vi håller som sagt på för fullt, det tar lite tid eftersom vi också fått en helt ny grafisk profil tack vare vår duktiga designer. Vi vill ju gärna att vår sajt håller samma nivå som sajterna vi gör åt våra kunder.

Synskadade

När det kommer till synskadade har jag tyvärr ingen statistik att komma med, men det finns många synskadade som är beroende av utrustning som läser upp innehållet på skärmen. Det ställer krav på hur html-koden (alltså koden i bakgrunden på sidan) är strukturerad, för att den ska gå att tolka. Det är viktigt att den förstår var navigeringen på sidan finns, och att det är tydligt vad eventuella bilder föreställer. Du kanske tycker att det är så få som är så synskadade att de behöver en skärmläsare att du kan välja bort dem som besökare/kunder, men tänk också på att vissa organisationer och myndigheter ställer krav på sina leverantörer.

Vettiga webbyråer har inga problem att strukturera sin kod så att även skärmläsare förstår hur sidan ska läsas. Det är ett stort jobb att städa upp en sajt som från början är felbyggd, men om man är medveten från början är det ganska enkelt.

Sökmotorer

Kommer du ihåg vildvittrorna i Ronja Rövardotter? De skränar Syns inte, finns inte. Precis så är det på internet, om du inte syns (i sökmotorerna) så finns du inte, i alla fall inte så att det räknas. Att få hög synlighet i sökmotorerna är en hel vetenskap, och hamnar helt utanför ramen för detta inlägg, men det är bra att ha en struktur på sin sajt så att sökmotorerna enkelt kan förstå vad varje sida handlar om. Lyckligtvis kan man tänka på sökmotorerna som att de är synskadade, det fungerar ungefär lika att strukturera sin kod för sökmotorn som för skärmläsaren.

När man väljer webbyrå är det bra att välja en webbyrå som åtminstonde har grundläggande koll på sökmotoroptimering.

Tack Ines Uusman för inspirationen.

Responsiv vs Adaptiv

I vår bransch diskuteras det relativt frekvent fördelar och nackdelar med responsiv- respektive adaptiv design. För dig som kanske inte ens vet vad skillnaden är tänkte jag dra det lite kort här. Till att börja med handlar det om hur man ska hantera besökare med annan utrustning än en “vanlig” dator.

Responsiv design

Med responsiv design menas att samma data skickas till webbläsaren, oavsett vilken typ av läsare det är, men att utseendet anpassas beroende på framför allt skärmstorlek. Fördelen med detta är framför allt kostnaden, både att ta fram utseendet och att underhålla innehållet på webbplatsen. Nackdelen är att det blir en del extra information som måste skickas, vilket gör att sidorna kan laddas lite långsammare.

Adaptiv design

När besökarens utrustning identifieras redan på serversidan, och innehållet anpassas redan innan det skickas till webbläsaren kallas det för Adaptiv design. Fördelen är framför allt datamängden som skickas, men också att man får större möjligheter att anpassa strukturer. Nackdelen är att det ofta kräver att man i princip gör två separata webbplataser, och i värsta fall underhåller innehåll på båda.

Vilket ska du välja?

Den frågan är omöjlig att svara på, det beror helt och hållet på vad för slags webbplats du har, vilken din målgrupp är, vad din ambitionsnivå är samt vad du har för budget. Det allra viktigaste är att du har en plan för hur din webbplats ska se ut, och fungera, när den besöks från till exempel en mobiltelefon.

Vi jobbar mycket responsivt eftersom vi tycker att det är den bästa lösningen för små- och medelstora företag som använder sin webbplats för att presentera sin verksamhet och/eller sina produkter. Titta till exempel på hur vi gjort för Mattssons Kakel & Design, där utseendet anpassar sig efter skärmstorleken. Oavsett om du besöker den från en dator eller en mobiltelefon är den snygg, tydlig och lättnavigerad.

Tack för att du läste, och har du inte redan en webbplats som är på något sätt anpassad för mobilanvändare så tycker jag du ska höra av dig. Mobilsurf ökar mer och mer, och redan nu använder över 50% av svenska befolkningen över 12 år mobilt internet (Källa: http://www.iis.se/docs/SOI2012.pdf sid 24)

Sender Policy Framework

Eftersom jag sedan snart ett år har ett företag som jobbar med nyhetsbrev som största kund, och därför har fått ökad förståelse för hur e-post fungerar tänkte jag ge mig på att förklara vad SPF (Sender Policy Framework) är, och hur det fungerar.

Vi börjar med vad det är för något. Kort kan man säga att det är en fullmakt som talar om vem som ska få skicka e-post i ditt namn. Det gör inte på något sätt så att ingen annan kan skicka e-post i ditt namn, det är hur enkelt som helst, däremot kan mottagaren kolla upp om avsändaren är godkänd av dig. Låter det krångligt? Vi tar ett exempel.

Låt oss säga att vi på CRS Webbproduktion ska skicka nyhetsbrev, och det gör vi gärna via någon av alla tjänster som finns där ute. I vårt fall väljer vi Paloma, men principen gäller oavsett vilken tjänsteleverantör du väljer. När nyhetsbrevet skickas från tjänsten, så går det via deras e-postserver, inte vår egen. Du som tar emot nyhetsbrevet ser att det kommer från nyhetsbrev@crswebb.se, precis som det borde. Problemet sitter i din e-posttjänst.

När till exempel Hotmail tar emot mitt brev så ser dom att jag säger att det kommer från nyhetsbrev@crswebb.se och det skickas från IP-nummer
213.180.66.132. De kollar vilket IP-nummer crswebb.se borde skicka mail från, vilket är 209.85.173.27. Här börjar varningsklockor ringa hos Hotmail, eftersom det inte stämmer överens. Vad gör Hotmail då, jo de kollar om domänen crswebb.se har någon Sender Policy som säger att 213.180.66.132 ska få skicka e-post för domänen. Om det finns en sådan Sender Policy så vet Hotmail att detta är ett brev som avsändaren har godkänt, finns ingen policy kan Hotmail inte veta.

Betyder detta att Hotmail klassar mitt nyhetsbrev som skräppost om jag inte har SPF?
Nej, det gör det inte! Det betyder att Hotmail inte kan vara säker på att avsändaren faktiskt är den som anges. Hotmail tittar på hundratals andra saker, och om allt verkar vara i sin ordning kommer brevet att levereras som det ska. Om brevet verkar misstänkt på fler sätt är dock risken stor att Hotmail bestämmer sig för att stoppa det bland skräpposten.

Kan jag skicka vad skit som helst om jag har SPF?
Åh nej! Tvärt om måste du vara noggrann med vad du skickar när du har en Sender Policy. Det betyder ju faktiskt att du talar om att det verkligen är du som skickat brevet, och om du upprepat skickar skit kommer Hotmail att straffa dig genom att helt sluta leverera dina brev oavsett innehåll.

Du har övertygat mig, hur gör jag? (Varning för extremt tekniskt innehåll)
För att sätta upp en Sender Policy på din domän, ska du lägga till ett TXT-record i din DNS. Vet du inte vad detta är behöver du inte oroa dig, kontakta ditt webbhotell, eller din IT-partner så kan dom hjälpa dig. Kan dom inte det bör du se dig om efter en ny leverantör (du är välkommen att höra av dig). Ditt TXT-record ska se ut så här:
v=spf1 include:all._spf.plma.se ~all
Detta är specifikt för Paloma, använder du en annan tjänst för nyhetsbrev får du motsvarande av dem. Detta betyder att den ska använda samma Sender Policy som all._spf.plma.se. På slutet står det ~all vilket betyder att brev från andra IP-nummer ignoreras (dvs inte omfattas av Policyn). Du bör få med dina egna e-postservrars IP-nummer i din Sender Policy, även detta bör ditt webbhotell/IT-partner kunna hjälpa dig med.

Vad är Sender-ID då?
Ja det är väl lika bra att prata om Sender-ID också, det är ju oerhört närbesläktat. Principen är exakt samma, det är ett TXT-record i din DNS som talar om vilka som får skicka e-post i ditt namn. Ett Sender-ID som motsvarar ovanstående SPF ser ut så här:
spf2.0/pra include:all._spf2.plma.se ~all
Då kanske du tänker att det står ju spf2.0 där, är Sender-ID en nyare version av SPF? Nej det är det inte, men egentligen spelar det ingen roll. Ange båda när du ändå håller på.

Hoppas du har lärt dig något om SPF (Sender Policy Framework) och inser varför du behöver använda det.