Är din webbplats färdig – eller kan du förbättra?

En del företag som får webbplatsen levererad av oss lutar sig bara tillbaka och bockar av att arbetet är utfört. De har en snygg och funktionell webbplats som möter besökarnas behov. Det är självklart grunden för att besökaren ska välja att kontakta företaget för mer info, eller för att E-butiken ska få kunder Men för andra företag är den nya webbplatsen det första stora steget till en tydlig digital närvaro. Det betyder även att man är beredd att jobba vidare för att skapa allt bättre förutsättningar för att öka antalet besökare och få fler kunder.

De frågor man kan ställa sig är ”Hur får jag fler besökare?” och ”Hur tar jag hand om mina besökare?” Två frågor som i längden ligger till grund för att företaget ska öka omsättningen. Har tänkt att lite kort belysa dessa frågor. En tydligare fördjupning kommer inom de olika områdena kommer att skrivas framöver. Men detta inlägg är för att väcka tanken hos dig som ägare av en webbplats att ”allt kan alltid bli bättre”.

Hur får jag fler besökare?

Det finns mängder av vägar att gå för att marknadsföra sin webbplats. En del riktigt dyra – andra betydligt billigare. Vad man bör satsa på beror till stor del på vad man säljer eller vad som ska förmedlas. Men oavsett är en grundläggande SEO något som rekommenderas. Här finns en stor fördel med Word Press då det går att installera ett flertal olika enkla men kraftfulla SEO-plugin. En rekommendation är exempelvis Yoast SEO som med pedagogiska färger (röd, gul, grön) talar om vad man bör tänka på.

Är du helt nybörjare på SEO rekommenderas boken ”Guldläge på nätet”. Vi slår även ett slag för blogginlägget av Christian Rudolf från Topdog där han lyfter upp enkla och tydliga instruktioner gällande en av de viktigaste punkterna inom SEO – Title och Description.

Behöver man anlita ett SEO-bolag? Ja en del behöver det. Andra inte. Det beror på målet. Men blunda inte för potentialen i denna marknadsföringsväg.

Hur tar jag hand om mina besökare?

Även här vill jag lyfta fram ett plugin, hotjar. Ett plugin som registrerar var besökarna klickar på webbplatsen. Därmed kan man utvärdera vad som attraherar besökarna och vad som man bör lyfta fram lite extra. Det kan till viss del handla om produkter som är mer eller mindre populära men lika gärna visa hur besökarna rör sig på sidan och vad som får deras uppmärksamhet.

Låter det svårt?

Det viktigaste är inte att använda alla marknadsföringsvägar som finns. Det viktigaste är att få kunskap om att det finns olika vägar. Sedan kan man själv avgöra vad som är bäst. Vissa kunder väljer att helt och hållet själv uppdatera sin webbplats och utveckla den med valda plugin. Andra lämnar hellre ansvaret på oss. Det samma gäller synligheten i social media, utskick av nyhetsbrev m.m.

Målet med detta inlägg är alltså inte att förmedla att du måste jobba vidare med din webbplats. Bara att möjligheterna finns. Det är trots allt du som känner ditt företag bäst och vet vad som behövs. Men vi ställer gärna upp med att presentera och erbjuda olika alternativ.