Internet är en fluga

Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. […] Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för? […] Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad.

Ines Uusman i Internetworld, nr. 10/1997, s. 6.

Mobila enheter

Du känner säkert igen, om inte hela citatet så i alla fall rubriken. Ines Uusmans kända uttalande om att internet bara är en fluga. Idag när jag satt och skulle formulera lite säljande texter till vår nya webbplats (den är under utveckling) kom jag att tänka på detta. Tankarna gick kring att vårt internetanvändande har förändrats, att det idag ställs helt andra krav på sajter, och oss som utvecklar dem. Senaste 30 dagarna är 25% av besöken på crswebb.se från en mobil enhet, vad händer när den är dåligt anpassad för den lilla skärmen?

Vår sajt är dåligt anpassad idag, det är en av de främsta anledningarna till att vi gör om den. Sajter vi idag gör till våra kunder är alltid responsiva, vilket innebär att de anpassas för den mindre skämen. Tekniken har gått framåt och man kan komma ganska långt med väldigt små medel, varför det egentligen är rena dumheter att låta bli. Vi ser också i vår statistik att avvisningsfrekvensen är betydigt högre för mobila enheter, och de kommer mer sällan tillbaka.

Kan det här betyda att en mobilanpassad sajt ger 30% bättre resultat? Det kanske är att ta i lite, men varför inte. Om det stämmer, har du då råd att inte mobilanpassa din sajt? Vi håller som sagt på för fullt, det tar lite tid eftersom vi också fått en helt ny grafisk profil tack vare vår duktiga designer. Vi vill ju gärna att vår sajt håller samma nivå som sajterna vi gör åt våra kunder.

Synskadade

När det kommer till synskadade har jag tyvärr ingen statistik att komma med, men det finns många synskadade som är beroende av utrustning som läser upp innehållet på skärmen. Det ställer krav på hur html-koden (alltså koden i bakgrunden på sidan) är strukturerad, för att den ska gå att tolka. Det är viktigt att den förstår var navigeringen på sidan finns, och att det är tydligt vad eventuella bilder föreställer. Du kanske tycker att det är så få som är så synskadade att de behöver en skärmläsare att du kan välja bort dem som besökare/kunder, men tänk också på att vissa organisationer och myndigheter ställer krav på sina leverantörer.

Vettiga webbyråer har inga problem att strukturera sin kod så att även skärmläsare förstår hur sidan ska läsas. Det är ett stort jobb att städa upp en sajt som från början är felbyggd, men om man är medveten från början är det ganska enkelt.

Sökmotorer

Kommer du ihåg vildvittrorna i Ronja Rövardotter? De skränar Syns inte, finns inte. Precis så är det på internet, om du inte syns (i sökmotorerna) så finns du inte, i alla fall inte så att det räknas. Att få hög synlighet i sökmotorerna är en hel vetenskap, och hamnar helt utanför ramen för detta inlägg, men det är bra att ha en struktur på sin sajt så att sökmotorerna enkelt kan förstå vad varje sida handlar om. Lyckligtvis kan man tänka på sökmotorerna som att de är synskadade, det fungerar ungefär lika att strukturera sin kod för sökmotorn som för skärmläsaren.

När man väljer webbyrå är det bra att välja en webbyrå som åtminstonde har grundläggande koll på sökmotoroptimering.

Tack Ines Uusman för inspirationen.