Utnyttja tekniken istället för att motarbeta

Efter att ha läst en artikel i Sydsvenskan väcktes idén till detta inlägg. Artikeln handlar om restaurangägare som är irriterade över gästernas vanor att använda sina mobiltelefoner vid borden, fota maten och uppdatera sociala nätverk. Den gemensamma nämnaren är att krögarna gärna hade sett att besökarna bara njöt av maten istället.

Jag blir bekymrad över detta, uppriktigt bekymrad! Du har alltså gäster på din restaurang, som sitter och skapar reklam för din verksamhet, helt gratis! Faktum är att dom betalar ju till och med för det. Och du stör dig på detta?

Utnyttja detta fantastiska tillfälle istället, hjälp dina kunder att rikta denna reklam rätt! Se till att din restaurang finns att checka in på, i alla tänkbara sociala medier. När din matgäst får in sin mat, och genast tar fram mobilen, se till att hen vet att det går att lägga till platsen på Instagram! Precis som du har en drinklista på bordet, uppmana dina gäster att tagga bilder med platsen. Ge dem en hashtag att använda på Twitter.

När du har fått gästen att checka in på Facebook, och tala om för alla sina vänner att just din restaurang är värd ett besök, uppmuntra detta! Bjud på något, kanske en chokladbit till kaffet? Du vet väl också att du kan se vilka som har checkat in?

Håll koll på vad som sägs om ditt ställe i sociala medier, detta blir lättare när du uppmanar till användande av vissa hashtags och liknande. Svara på kritik, både positiv och negativ.

Vill du ha hjälp med vad just du kan göra för att dra nytta av sociala medier, tveka inte att höra av dig!

Om Stefan

Det är jag som driver CRS Webbproduktion AB.

Lämna en kommentar