Analys av facebook-tävling
Förra veckan hade vi en tävling på vår facebook-sida, där första pris var ett presentkort på gokartåkning i Hedemora Gokarthall (bilden är tagen på deras utomhusbana). Deltagandet var betydligt sämre än vi hade hoppats på, endast två personer lyckades genomföra vad som krävdes för att kunna vinna, därför funderar vi om det var en för svår uppgift.
För att vinna skulle följande moment utföras:
- Gilla vår facebook-sida
- Kommentera tävlings-inlägget med en motivering varför just Du ska vinna
- Få så många som möjligt att gilla både din motivering och vår facebook-sida
Tycker du att det är för svårt?
Två personer lyckades med samtliga moment, eller i alla fall de två första. Ingen av dem lyckades nämligen få några gilla-markeringar på sina motiveringar.
Hur summerar vi detta rent affärsmässigt?
Vinstvärdet är 439kr inklusive moms, per presentkort. Eftersom det blev oavgjort beslutade vi oss för att dela ut två presentkort. Kostnaden för kampanjen var alltså 878kr inklusive moms.
Vad fick vi för pengarna? Statistiken från Facebook säger följande:
Vårt inlägg om tävlingen nådde ut till 51 personer, 25 personer klickade på inlägget och nio personer interagerade (gillade, kommenterade eller delade) inlägget. Under tävlingen fick vi totalt fyra nya gilla-markeringar.
Slutsatser
Vi kan ju se att det blev en relativt dyr tävling, sett till resultatet, men jag vill ändå inte se det som bortkastat. Anledningen till det svaga deltagandet tror jag mycket beror på att vi startade med för få kontakter (personer som gillar sidan). Jag tror också att det blev lite för många steg i tävlingen, vilket kanske avskräckte några. Vi kommer nog arrangera fler tävlingar på facebook, och skapa nya erfarenheter som leder till bättre resultat. Bättre planering och större spridning är garanterat ett måste. Den här tävlingen skapades lite hastigt och lustigt, när vi jobbade kväll.
Vill du se fler tävlingar från oss, och vad tycker du är en lämplig tävling?
Personligen tror jag kravet på att gilla er egen sida är boven.
Folk (läs: jag, i tron att fler tänker som mig) gillar inte att gilla saker av andra orsaker än genuin uppskattning. Dels för att allt och alla vill att man ska gilla dem nuförtiden, dels för att jag tror gilla-delen av facebook har blivit en del av folks självbild. Genom att gilla saker visar man vad själv har för preferenser. Det blir ett litet uttalande om ens personlighet. Alltså blir en bit av ens personlighet en kostnad för att delta.
Personligen deltig jag inte. Främst för att jag bor i uppsala och priset vore bortkastat på mig, men sekundärt p.g.a. ovan. Jag vet i princip inget om ditt företag, och drar mig därför för att ”gilla” det. Det känns lite som att ni försöker köpa min rekommendation.
Skulle gärna stödgillat någon annans bidrag, men även det krävde att jag gillade er som företag, vilket känns än mer ”köpt”.
Jag tror man som företag behöver tänka till vad gäller sådana här tävlingar, både för att få bättre deltagande, men främst för att inte förlora trovärdighet. För det är den biten som åtminstone för mig får sig en, om än liten men ändå reell, nagg i kanten när tävligen upplevs som ett försök att köpa gillanden.
Här är ett förslag på upplägg jag personligen inte skulle ha några problem med:
1. För att delta krävs enbart ett inlägg på er vägg, med en slogan.
2. För att vinna krävs enbart att folk gillar ens inlägg.
Inläggen och ”gillningarna” skulle ändå driva trafik till er sida, och nya gillanden av er sida skulle visa mer tydligt hur många nya personer ni fått reell kontakt med. Helt frivilliga oköpta kontakter dessutom. Och det är väl det som ändå är målet med en sån här tävling antar jag.
Som ett plus i kanten skulle ni istället ge intrycket av att skänka bort en massa trevligheter helt utan kostnad. Sånt bygger good-will!
Hoppas ni inte tar illa upp av kritiken. Inget ont menat, bara ett försök till konstruktiv feedback. 🙂
Mvh
Alex Wingård