Har du råd att låta bli?
Idag ska det handla om våra priser, vilket jag är övertygad om är ett ämne som många finner intressant.
Vi får ofta frågan, vad kostar en hemsida? Det är naturligtvis väldigt svårt att svara på, men vårt svar brukar vara att vi kan leverera hemsidor för mellan 5 000 och 100 000 kr. Den undre gränsen förstår de flesta, vi lägger tid på din hemsida, alltså måste vi ta betalt. Att vi har en övre gräns är för att vi har svårt att mäkta med större projekt än så, vi är trots allt ett litet bolag. Naturligt kan vi, med hjälp av underkonsulter, leverera större lösningar.
Många av våra kunder är prismedvetna, och det gillar vi. Våra priser är mycket konkurrenskraftiga, när man jämför vad man faktiskt får för pengarna. Några få tittar dock uteslutande på priset, och när vi då har offererat en CMS-lösning (dvs ett innehållshanteringssystem), som är byggd med både sökmotorer och synskadade med i beräkningen, som skalar snyggt i mobila enheter, driftas på ett seriöst webbhotell, där vi också i offerten har med driftsövervakning, smarta backuplösningar, uppdateringar av CMS-systemet och mycket annat, ja då är det svårt (omöjligt, inte intressant) att hålla samma priser som en del andra.
Men har du verkligen råd att bara titta på priset? När jag analyserar vår egen statistik ser jag tydligt hur besökare från mobila enheter stannar längre sedan vi anpassade designen. Nästan en fjärdedel av alla besökare kommer från en mobil enhet, och idag kan vi göra kunder av dem. I princip kan man säga att vi ökar konverteringsgraden med 25%, ökar antalet kunder med 25%, ökar omsättningen med 25%.
Naturligtvis innebär en uppdatering av hemsidan fler fördelar än att de mobila användarna stannar längre, och blir potentiella kunder, så i verkligheten har vi antagligen ökat mer än 25% tack vare uppdateringen. Tittar man på omsättningen har den ökat med ca 50% jämfört med samma period förra året, och även om det naturligtvis beror på andra saker också, så är den uppdaterade hemsidan en viktig del.
Så om vi summerar vinsten av att låta en professionell webbyrå uppdatera hemsidan till någonstans mellan 25 och 50 procent av omsättningen, har du då verkligen råd att låta någon annan göra det, även om det är ”billigare”?
Foto: www.fotoakuten.se