Responsiv vs Adaptiv
I vår bransch diskuteras det relativt frekvent fördelar och nackdelar med responsiv- respektive adaptiv design. För dig som kanske inte ens vet vad skillnaden är tänkte jag dra det lite kort här. Till att börja med handlar det om hur man ska hantera besökare med annan utrustning än en ”vanlig” dator.
Responsiv design
Med responsiv design menas att samma data skickas till webbläsaren, oavsett vilken typ av läsare det är, men att utseendet anpassas beroende på framför allt skärmstorlek. Fördelen med detta är framför allt kostnaden, både att ta fram utseendet och att underhålla innehållet på webbplatsen. Nackdelen är att det blir en del extra information som måste skickas, vilket gör att sidorna kan laddas lite långsammare.
Adaptiv design
När besökarens utrustning identifieras redan på serversidan, och innehållet anpassas redan innan det skickas till webbläsaren kallas det för Adaptiv design. Fördelen är framför allt datamängden som skickas, men också att man får större möjligheter att anpassa strukturer. Nackdelen är att det ofta kräver att man i princip gör två separata webbplataser, och i värsta fall underhåller innehåll på båda.
Vilket ska du välja?
Den frågan är omöjlig att svara på, det beror helt och hållet på vad för slags webbplats du har, vilken din målgrupp är, vad din ambitionsnivå är samt vad du har för budget. Det allra viktigaste är att du har en plan för hur din webbplats ska se ut, och fungera, när den besöks från till exempel en mobiltelefon.
Vi jobbar mycket responsivt eftersom vi tycker att det är den bästa lösningen för små- och medelstora företag som använder sin webbplats för att presentera sin verksamhet och/eller sina produkter. Titta till exempel på hur vi gjort för Mattssons Kakel & Design, där utseendet anpassar sig efter skärmstorleken. Oavsett om du besöker den från en dator eller en mobiltelefon är den snygg, tydlig och lättnavigerad.
Tack för att du läste, och har du inte redan en webbplats som är på något sätt anpassad för mobilanvändare så tycker jag du ska höra av dig. Mobilsurf ökar mer och mer, och redan nu använder över 50% av svenska befolkningen över 12 år mobilt internet (Källa: http://www.iis.se/docs/SOI2012.pdf sid 24)