Syns inte, finns inte
Jag minns de otäcka Vildvittrorna som jagade Ronja och Birk, och när de båda gömde sig i en flytande trädgren skanderade Vildvittrorna ”syns inte, finns inte”. Det gäller på internet också.
Jag ska berätta om något jag råkade ut för nyligen, som bygger på det temat. Ja, inte Ronja Rövardotter alltså, utan att man måste synas för att finnas. Det dök upp ett företag på Instagram, som postade en hel del bilder på sina produkter. Det är fantastiskt att arbeta så, det kan vara en viktig pusselbit i internetmarknadsföringen. Mina tankar satte såklart igång med marknadsföringsstrategier och liknande, så jag började leta efter företaget på internet, men hittade ingenting.
Jag sökte på företagsnamnet, och finkammade de tio första sidorna i resultatet, jag sökte på produkterna och relaterade sökord. Försökte vara så specifik som möjligt, men jag hittade ingenting. Man måste ju ha en hemsida, tänkte jag, för alla har inte Instagram. Dessutom tycker jag att hemsidan ofta bör vara navet i internetmarknadsföringen.
Eftersom jag säljer hemsidor skickade jag ett meddelande på Instagram och erbjöd mina välvilliga tjänster. Jag fick som svar att de redan hade en hemsida, vilket såklart gjorde mig skamsen. Jag hade inte gjort min hemläxa, något jag själv verkligen ogillar när säljare gör. Jag gick tillbaka till Google, sökte på företagsnamnet, på orten, på produkterna. Jag scrollade flera sidor, men hittade verkligen inte företaget. Däremot hittade jag ju alla register, allabolag, bolagsinfo, gula sidorna osv. Jag skickade ett nytt meddelande och förklarade att jag faktiskt inte hittar hemsidan.
Jag fick adressen till hemsidan, och adressen hade inte med företagsnamnet att göra, utan att de tillverkar en annan produkt än den de har i företagsnamnet, och marknadsför på Instagram. Jag testade att googla på orden som utgör adressen, och hittade dem då någonstans mitt på andra sidan i sökresultatet. Hemsidan såg också ut att vara nån kvarleva från sent 90-tal.
Här blev det ändå ingen affär, jag lyckades inte nå fram med mina argument. Att jag missade affären gör mig inte så mycket, ointresserade kunder är inte speciellt intressant för mig, men det gör mig ändå lite ledsen att de inte tar hand om sitt företag på bästa tänkbara sätt.
Man kan nå ut till fantastiskt många människor om man arbetar brett med hemsida och sociala medier, speciellt om man producerar bra innehåll. För mitt privata innehåll har jag satt upp det så att när jag postar något på Instagram postas det automatiskt till min blogg, därifrån postas det automatiskt på Facebook, Twitter och LinkedIn. På så sätt får jag väldigt bra spridning när jag postar saker. Där handlar det ju om rent privata bilder, inte alls marknadsföring, men man kan sätta upp liknande flöden för sin marknadsföring och dra nytta av automatiseringar.
Jag kanske borde sätta upp ett liknande flöde för mina företagsposter, och om du vill kan jag hjälpa dig med dina nätverk. Tveka inte att höra av dig.