Category: Nyheter

Syns inte, finns inte

Jag minns de otäcka Vildvittrorna som jagade Ronja och Birk, och när de båda gömde sig i en flytande trädgren skanderade Vildvittrorna “syns inte, finns inte”. Det gäller på internet också.

Jag ska berätta om något jag råkade ut för nyligen, som bygger på det temat. Ja, inte Ronja Rövardotter alltså, utan att man måste synas för att finnas. Det dök upp ett företag på Instagram, som postade en hel del bilder på sina produkter. Det är fantastiskt att arbeta så, det kan vara en viktig pusselbit i internetmarknadsföringen. Mina tankar satte såklart igång med marknadsföringsstrategier och liknande, så jag började leta efter företaget på internet, men hittade ingenting.

Jag sökte på företagsnamnet, och finkammade de tio första sidorna i resultatet, jag sökte på produkterna och relaterade sökord. Försökte vara så specifik som möjligt, men jag hittade ingenting. Man måste ju ha en hemsida, tänkte jag, för alla har inte Instagram. Dessutom tycker jag att hemsidan ofta bör vara navet i internetmarknadsföringen.

Eftersom jag säljer hemsidor skickade jag ett meddelande på Instagram och erbjöd mina välvilliga tjänster. Jag fick som svar att de redan hade en hemsida, vilket såklart gjorde mig skamsen. Jag hade inte gjort min hemläxa, något jag själv verkligen ogillar när säljare gör. Jag gick tillbaka till Google, sökte på företagsnamnet, på orten, på produkterna. Jag scrollade flera sidor, men hittade verkligen inte företaget. Däremot hittade jag ju alla register, allabolag, bolagsinfo, gula sidorna osv. Jag skickade ett nytt meddelande och förklarade att jag faktiskt inte hittar hemsidan.

Jag fick adressen till hemsidan, och adressen hade inte med företagsnamnet att göra, utan att de tillverkar en annan produkt än den de har i företagsnamnet, och marknadsför på Instagram. Jag testade att googla på orden som utgör adressen, och hittade dem då någonstans mitt på andra sidan i sökresultatet. Hemsidan såg också ut att vara nån kvarleva från sent 90-tal.

Här blev det ändå ingen affär, jag lyckades inte nå fram med mina argument. Att jag missade affären gör mig inte så mycket, ointresserade kunder är inte speciellt intressant för mig, men det gör mig ändå lite ledsen att de inte tar hand om sitt företag på bästa tänkbara sätt.

Man kan nå ut till fantastiskt många människor om man arbetar brett med hemsida och sociala medier, speciellt om man producerar bra innehåll. För mitt privata innehåll har jag satt upp det så att när jag postar något på Instagram postas det automatiskt till min blogg, därifrån postas det automatiskt på Facebook, Twitter och LinkedIn. På så sätt får jag väldigt bra spridning när jag postar saker. Där handlar det ju om rent privata bilder, inte alls marknadsföring, men man kan sätta upp liknande flöden för sin marknadsföring och dra nytta av automatiseringar.

Jag kanske borde sätta upp ett liknande flöde för mina företagsposter, och om du vill kan jag hjälpa dig med dina nätverk. Tveka inte att höra av dig.

Jag önskar jag hade några nya sajter att visa upp, det var nämligen länge sedan nu. Det har jag tyvärr inte, det är väldigt lugnt på den fronten faktiskt. Det beror dels på att jag har fyra sajter under utveckling, projekt där kunder tar lite tid på sig att leverera sin del och jag vill undvika att det plötsligt är alldeles för mycket att göra, dels på att den datorn jag köpte i januari har krånglat precis hela tiden. Jag får jobba på min gamla, långsamma dator istället, vilket helt ärligt inte alls är lika roligt.

Däremot har jag flera krokar ute, på några riktigt spännande projekt. Jag kan tyvärr inte säga för mycket, eftersom det är under upphandling, men jag kan säga så mycket som att jag verkligen hoppas på att få dessa uppdrag, och ser verkligen fram mot att jobba med dessa kunder.

Jag är ju lite restriktiv i vad jag söker för uppdrag nu för tiden, det är viktigare för mig att jag gör saker jag brinner för, det kommer bli så mycket bättre både för mig och kunden. Det kommer bli en spännande höst.

Jättebilligt, eller?

Jag upplever en viss tveksamhet från potentiella kunder, när det kommer till prisbilden. Kan det verkligen bli bra när det kostar så lite?

Svaret är solklart, JA! Och det är helt utan att jag ger bort min tid.

För även om du har förväntat dig ett pris på kanske 40 000 kronor (ganska vanligt), och mitt pris på 9900 kronor är väldigt mycket lägre, så får du faktiskt nästan lika mycket för pengarna, och jag tänkte förklara lite vad det är du inte betalar för hos mig.

  • Jag har inget kontor, jag sitter hemma och jobbar. Alltså behöver jag inte lägga på något för att täcka upp lokalhyran.
  • Jag har ingen telefon, jag använder min privata mobil för de ytterst få samtal som krävs. Alltså behöver jag inte lägga på något för mobilabbonemang eller nya telefoner.
  • Jag har inget säljteam, det är bara jag. Jag har heller inga projektledare eller någon marknadsföringsavdelning. Det enda jag har är en redovisningsfirma. Det kostar förvisso en liten slant, men det är ganska lite.
  • Jag kommer inte bjuda dig på lunch. Andra byråer har representationskonton, det har inte jag. Du bjuder på lunchen när vi träffas.
  • Jag har ett annat jobb som försörjer mig, så du betalar heller inte för dödtid.

För att uttrycka det väldigt kortfattat, jag håller nere overhead-kostnaderna.

Sedan är jag väldigt snabb, så jag får faktiskt helt okej betalt per timme också. Jag läste nyligen ett blogginlägg från en branschkollega som förklarade att det tog 30-300 timmar att göra en hemsida. Jag brukar säga 10-100, men jag väljer ut kunder som ligger väldigt nära 10 timmar. Det är den typen av kunder där jag är som mest effektiv. Faktum är att det går att pressa tiden ytterligare, men ska det bollas lite förslag och finjusteras så behövs det nästan alltid minst 10 timmar.

Anledningen att jag gör på så kort tid är att jag har gjort det mesta förut. När du vill ha en blogg eller ett nyhetsflöde så har jag redan gjort det. När du vill ha en produktsida, eller referenser så har jag redan gjort det. När du vill att dina instagram-bilder ska publiceras automatiskt i ett bildgalleri så har jag redan gjort det. Vad som behöver göras är att anpassa det för att det ska bli som du vill.

Dessutom jobbar jag helt och hållet med ett webbhotell där jag är återförsäljare, där jag vet hur systemet fungerar, där jag vet hur jag ska göra för att få upp ditt WordPress-tema. Just det, jag jobbar nästan uteslutande med WordPress, där man får en hel del färdigt från början.

Det finns också saker jag inte gör. Jag gör inte e-handel, det nya datalagringsdirektivet gör att jag helt enkelt inte vågar. Jag gör heller inte vilka specialanpassningar som helst, utan vi ser tillsammans till att du får en riktigt bra hemsida med allt du behöver men inget onödigt.

Om du funderar på om jag kan erbjuda något som passar dig, tveka inte att höra av dig!

Ny prismodell

Tack vare att verksamheten är så liten, det är bara jag, så kan man genomföra förändringar väldigt snabbt. Ibland blir det fantastiskt bra och ibland blir det mindre bra, men fortsatt förbättring är hela tiden nära.

Nu har jag fått en ny tanke vad gäller prismodellen, och den tänker jag införa från och med den 1/6-17.

Upplägget blir ungefär detsamma, jag erbjuder fortfarande hemsideslösningar av hög kvalitet utan att du behöver betala för extra lull-lull. Jag baserar lösningarna på WordPress, som är världens mest använda CMS (Content Management System, eller innehållshanteringssystem) och jag använder Bootstrap (ett designramverk framtaget av Twitter) för att skapa en snygg och unik design för dig och ditt företag.

Det nya i detta är att jag höjer priset till 9900 kronor (moms tillkommer). I detta ingår första årets supportavtal. Det är ganska mycket dyrare än det tidigare priset, men det gör också att det finns tid att leverera en annan nivå av kvalitet, som jag tror du uppskattar.

Vill du se lite exempel på hur det kan se ut, ta en titt på referenserna.

Dags för ett omtag

Livet går upp och ner, det gör företaget också. Sedan ett par år tillbaka är företaget inte min huvudsysselsättning, jag är ensam ägare och har inte längre några anställda. Jag har mest fokuserat på att sköta om mina befintliga kunder, och tyvärr har jag tappat en del av dem.

Två riktigt tråkiga incidenter har inträffat, först när en annan byrå här i stan ringde runt till mina kunder och sa att jag hade gått i konkurs, och erbjöd sig att erbjuda tjänster i mitt ställe. Riktigt dålig stil måste jag säga. Sen när en av mina webbhotellsleverantörer bestämde sig för att vara riktigt oseriösa och dels sa upp mitt återförsäljaravtal (ja jag var lite sen med betalningen), och dessutom tog över alla kunder jag hade hos dem. Det blev rätt smärtsamt.

Nåja, jag har iallafall kommit till ett läge i mitt liv där jag känner att jag vill göra fler hemsidor, så därför söker jag nya kunder. Jag har tänkt en del och valt att fokusera på en smalare målgrupp, eftersom jag gör detta på sidan om mitt vanliga arbete riktar jag mig till små och medelstora företag som vill ha en bra, snygg och unik hemsida utan en massa extra lull-lull. Därför blir det också väldigt billigt, så billigt att du knappt tror att det är sant.

Jag skriver mer om det i ett annat inlägg.

Internutbildning

I planeringen inför 2014 ingår att vi ska hålla lite internutbildning. Syftet är att vi ska kunna avlasta varandra bättre, och på så vis bättre kunna hantera situationer där belastningen blir hög.

Varje onsdag lägger vi en timme på detta, och idag börjar vi. Det kommer mest att handla om html idag, något som vi är bra på båda två. Det handlar mer om att synkronisera vår kodstandard än att lära oss nya saker. Att ha en gemensam struktur för hur vi jobbar underlättar mycket när vi behöver ta över varandras kod.

Framöver kommer vi också att gå igenom css och javascript för att få en gemensam standard, och antagligen också bygga upp ett eget ramverk. Nästa steg är att gå igenom hur WordPress-koden fungerar och hur man bygger upp ett tema. Det är nya saker för Anna, som har lite erfarenhet av PHP, men ingen av att bygga WordPress-teman. I slutändan kommer det antagligen att bli ett tema vi kan utgå från när vi bygger kundsajter.

Så långt har jag planerat, sen hoppas jag att Anna kan lära mig hur jag kan skapa webbilder från de PhotoShop/Illustrator-filer hon producerar.

Stjärngalan 2014

I eftermiddag ska jag (Stefan) åka till Borlänge och närvara på Stjärngalan 2014, en gala för företagare att nätverka på men där också priser delas ut i ett antal olika kategorier. Varken jag eller CRS Webbproduktion är nominerade i några kategorier, så det är inte därför jag åker dit.

Nej, anledningen till att jag åker dit är att Dalarna Business, som arrangerar Stjärngalan, är kund till Paloma, som är vår överlägset största kund. Jag fungerar som en del av utvecklingsavdelningen på Paloma, och tillsammans har vi utvecklat både det eventsystem som Dalarna Business har använt, och den biljettscanningsapp som hör till. Därför ska jag, tillsammans med Camilla, representera Paloma och sköta biljettscanningen.

När jag ändå är där passar jag självklart på att heja på Jonas Grenfeldt, från GFD som är nominerad som Årets Unga Företagare. GFD är en webbyrå i Falun som bryr sig. Det där med bry sig är det viktiga, och det tycker jag att vi har gemensamt, Jonas och jag. Det är kanske därför vi gärna vänder oss till GFD när vi inte hinner med eller behöver kompetens som vi inte har själva.

Några av anledningarna till varför Jonas borde vinna är:

Testar WP-AutoSharePost

Just nu håller vi på att testa WordPress-pluginet WP-AutoSharePost, som verkar vara ett ganska kraftfullt verktyg för att dela innehåll från en WordPress-sida till Facebook och Twitter.

Reflektioner hittills är att det är ganska krångligt att konfigurera, men jag tror ändå det kan vara värt det då det verkar ha några mycket trevliga funktioner, till exempel att hämta kommentarer från Facebook till WordPress.

Vi experimenterar på vår egen sajt, men om det fungerar som vi tror att det ska fungera kommer kunder också snart att få pluginet installerat.