Category: Nyheter

Jag önskar jag hade några nya sajter att visa upp, det var nämligen länge sedan nu. Det har jag tyvärr inte, det är väldigt lugnt på den fronten faktiskt. Det beror dels på att jag har fyra sajter under utveckling, projekt där kunder tar lite tid på sig att leverera sin del och jag vill undvika att det plötsligt är alldeles för mycket att göra, dels på att den datorn jag köpte i januari har krånglat precis hela tiden. Jag får jobba på min gamla, långsamma dator istället, vilket helt ärligt inte alls är lika roligt.

Däremot har jag flera krokar ute, på några riktigt spännande projekt. Jag kan tyvärr inte säga för mycket, eftersom det är under upphandling, men jag kan säga så mycket som att jag verkligen hoppas på att få dessa uppdrag, och ser verkligen fram mot att jobba med dessa kunder.

Jag är ju lite restriktiv i vad jag söker för uppdrag nu för tiden, det är viktigare för mig att jag gör saker jag brinner för, det kommer bli så mycket bättre både för mig och kunden. Det kommer bli en spännande höst.

Jättebilligt, eller?

Jag upplever en viss tveksamhet från potentiella kunder, när det kommer till prisbilden. Kan det verkligen bli bra när det kostar så lite?

Svaret är solklart, JA! Och det är helt utan att jag ger bort min tid.

För även om du har förväntat dig ett pris på kanske 40 000 kronor (ganska vanligt), och mitt pris på 9900 kronor är väldigt mycket lägre, så får du faktiskt nästan lika mycket för pengarna, och jag tänkte förklara lite vad det är du inte betalar för hos mig.

  • Jag har inget kontor, jag sitter hemma och jobbar. Alltså behöver jag inte lägga på något för att täcka upp lokalhyran.
  • Jag har ingen telefon, jag använder min privata mobil för de ytterst få samtal som krävs. Alltså behöver jag inte lägga på något för mobilabbonemang eller nya telefoner.
  • Jag har inget säljteam, det är bara jag. Jag har heller inga projektledare eller någon marknadsföringsavdelning. Det enda jag har är en redovisningsfirma. Det kostar förvisso en liten slant, men det är ganska lite.
  • Jag kommer inte bjuda dig på lunch. Andra byråer har representationskonton, det har inte jag. Du bjuder på lunchen när vi träffas.
  • Jag har ett annat jobb som försörjer mig, så du betalar heller inte för dödtid.

För att uttrycka det väldigt kortfattat, jag håller nere overhead-kostnaderna.

Sedan är jag väldigt snabb, så jag får faktiskt helt okej betalt per timme också. Jag läste nyligen ett blogginlägg från en branschkollega som förklarade att det tog 30-300 timmar att göra en hemsida. Jag brukar säga 10-100, men jag väljer ut kunder som ligger väldigt nära 10 timmar. Det är den typen av kunder där jag är som mest effektiv. Faktum är att det går att pressa tiden ytterligare, men ska det bollas lite förslag och finjusteras så behövs det nästan alltid minst 10 timmar.

Anledningen att jag gör på så kort tid är att jag har gjort det mesta förut. När du vill ha en blogg eller ett nyhetsflöde så har jag redan gjort det. När du vill ha en produktsida, eller referenser så har jag redan gjort det. När du vill att dina instagram-bilder ska publiceras automatiskt i ett bildgalleri så har jag redan gjort det. Vad som behöver göras är att anpassa det för att det ska bli som du vill.

Dessutom jobbar jag helt och hållet med ett webbhotell där jag är återförsäljare, där jag vet hur systemet fungerar, där jag vet hur jag ska göra för att få upp ditt WordPress-tema. Just det, jag jobbar nästan uteslutande med WordPress, där man får en hel del färdigt från början.

Det finns också saker jag inte gör. Jag gör inte e-handel, det nya datalagringsdirektivet gör att jag helt enkelt inte vågar. Jag gör heller inte vilka specialanpassningar som helst, utan vi ser tillsammans till att du får en riktigt bra hemsida med allt du behöver men inget onödigt.

Om du funderar på om jag kan erbjuda något som passar dig, tveka inte att höra av dig!

Ny prismodell

Tack vare att verksamheten är så liten, det är bara jag, så kan man genomföra förändringar väldigt snabbt. Ibland blir det fantastiskt bra och ibland blir det mindre bra, men fortsatt förbättring är hela tiden nära.

Nu har jag fått en ny tanke vad gäller prismodellen, och den tänker jag införa från och med den 1/6-17.

Upplägget blir ungefär detsamma, jag erbjuder fortfarande hemsideslösningar av hög kvalitet utan att du behöver betala för extra lull-lull. Jag baserar lösningarna på WordPress, som är världens mest använda CMS (Content Management System, eller innehållshanteringssystem) och jag använder Bootstrap (ett designramverk framtaget av Twitter) för att skapa en snygg och unik design för dig och ditt företag.

Det nya i detta är att jag höjer priset till 9900 kronor (moms tillkommer). I detta ingår första årets supportavtal. Det är ganska mycket dyrare än det tidigare priset, men det gör också att det finns tid att leverera en annan nivå av kvalitet, som jag tror du uppskattar.

Vill du se lite exempel på hur det kan se ut, ta en titt på referenserna.

Dags för ett omtag

Livet går upp och ner, det gör företaget också. Sedan ett par år tillbaka är företaget inte min huvudsysselsättning, jag är ensam ägare och har inte längre några anställda. Jag har mest fokuserat på att sköta om mina befintliga kunder, och tyvärr har jag tappat en del av dem.

Två riktigt tråkiga incidenter har inträffat, först när en annan byrå här i stan ringde runt till mina kunder och sa att jag hade gått i konkurs, och erbjöd sig att erbjuda tjänster i mitt ställe. Riktigt dålig stil måste jag säga. Sen när en av mina webbhotellsleverantörer bestämde sig för att vara riktigt oseriösa och dels sa upp mitt återförsäljaravtal (ja jag var lite sen med betalningen), och dessutom tog över alla kunder jag hade hos dem. Det blev rätt smärtsamt.

Nåja, jag har iallafall kommit till ett läge i mitt liv där jag känner att jag vill göra fler hemsidor, så därför söker jag nya kunder. Jag har tänkt en del och valt att fokusera på en smalare målgrupp, eftersom jag gör detta på sidan om mitt vanliga arbete riktar jag mig till små och medelstora företag som vill ha en bra, snygg och unik hemsida utan en massa extra lull-lull. Därför blir det också väldigt billigt, så billigt att du knappt tror att det är sant.

Jag skriver mer om det i ett annat inlägg.

Internutbildning

I planeringen inför 2014 ingår att vi ska hålla lite internutbildning. Syftet är att vi ska kunna avlasta varandra bättre, och på så vis bättre kunna hantera situationer där belastningen blir hög.

Varje onsdag lägger vi en timme på detta, och idag börjar vi. Det kommer mest att handla om html idag, något som vi är bra på båda två. Det handlar mer om att synkronisera vår kodstandard än att lära oss nya saker. Att ha en gemensam struktur för hur vi jobbar underlättar mycket när vi behöver ta över varandras kod.

Framöver kommer vi också att gå igenom css och javascript för att få en gemensam standard, och antagligen också bygga upp ett eget ramverk. Nästa steg är att gå igenom hur WordPress-koden fungerar och hur man bygger upp ett tema. Det är nya saker för Anna, som har lite erfarenhet av PHP, men ingen av att bygga WordPress-teman. I slutändan kommer det antagligen att bli ett tema vi kan utgå från när vi bygger kundsajter.

Så långt har jag planerat, sen hoppas jag att Anna kan lära mig hur jag kan skapa webbilder från de PhotoShop/Illustrator-filer hon producerar.

Stjärngalan 2014

I eftermiddag ska jag (Stefan) åka till Borlänge och närvara på Stjärngalan 2014, en gala för företagare att nätverka på men där också priser delas ut i ett antal olika kategorier. Varken jag eller CRS Webbproduktion är nominerade i några kategorier, så det är inte därför jag åker dit.

Nej, anledningen till att jag åker dit är att Dalarna Business, som arrangerar Stjärngalan, är kund till Paloma, som är vår överlägset största kund. Jag fungerar som en del av utvecklingsavdelningen på Paloma, och tillsammans har vi utvecklat både det eventsystem som Dalarna Business har använt, och den biljettscanningsapp som hör till. Därför ska jag, tillsammans med Camilla, representera Paloma och sköta biljettscanningen.

När jag ändå är där passar jag självklart på att heja på Jonas Grenfeldt, från GFD som är nominerad som Årets Unga Företagare. GFD är en webbyrå i Falun som bryr sig. Det där med bry sig är det viktiga, och det tycker jag att vi har gemensamt, Jonas och jag. Det är kanske därför vi gärna vänder oss till GFD när vi inte hinner med eller behöver kompetens som vi inte har själva.

Några av anledningarna till varför Jonas borde vinna är:

Testar WP-AutoSharePost

Just nu håller vi på att testa WordPress-pluginet WP-AutoSharePost, som verkar vara ett ganska kraftfullt verktyg för att dela innehåll från en WordPress-sida till Facebook och Twitter.

Reflektioner hittills är att det är ganska krångligt att konfigurera, men jag tror ändå det kan vara värt det då det verkar ha några mycket trevliga funktioner, till exempel att hämta kommentarer från Facebook till WordPress.

Vi experimenterar på vår egen sajt, men om det fungerar som vi tror att det ska fungera kommer kunder också snart att få pluginet installerat.

Vi hade en plan för vår marknadsföring för 2013, och nu börjar det bli dags att följa upp och utvärdera. Du hittar vår plan här: Marknadsföringsstrategi 2013. Jag som skriver detta heter Stefan Bergfeldt och är VD i bolaget. Har du några frågor hittar du mina kontaktuppgifter här på sajten.

Vi hade några idéer och tankar, och nu såhär har det gått:

Bloggen: Vi hade som målsättning att bli mer aktiva på bloggen, och det tycker jag att vi har blivit. Tyvärr är det fortfarande i princip bara jag som skriver, men under året har vi ju också tappat en medarbetare (Christer) vilket självklart gör att jag själv får dra ett större lass. Vi har blivit mycket bättre på att publicera våra referenser på sajten, och fram till alldeles nyligen räknades dessa in i bloggen. Nu har de istället en helt egen avdelning.

Twitter: Vi hade som målsättning att Christer skulle bli mer aktiv på Twitter, och att Anna skulle börja twittra. Christer har ju tyvärr lämnat oss, men innan han gjorde det blev han faktiskt lite mer aktiv. Anna har skaffat ett konto, men det vore ett hån mot alla twittrare att säga att hon twittrar.

Facebook: Vi har blivit betydligt mer aktiva på Facebook, och vår skara följare ökar sakta men säkert, och när Magnus Bråth, på Bråth AB bloggade om Sveriges mest gillade SEO-bolag var vi på åttonde plats.

Nätforum: Planen var att hänga lite på olika nätforum, och där har vi inte alls lyckats. De forum vi faktiskt har varit ganska aktiva på är två grupper på Facebook, en för E-handel och en för WordPress-utveckling.

Nyhetsbrev: Planen var att skicka fler nyhetsbrev, och i skrivande stund har vi skickat hälften så många som 2012, dvs ett istället för två. Vi har dock minst ett nyhetsbrev till planerat, så vi kan fortfarande lyckas med denna plan.

Vi har provat på lite annonsering på Facebook, men i alldeles för liten skala för att kunna dra några slutsatser. Traditionell annonsering körde vi också under en period på sommaren, men vi ser inte riktigt några effekter där heller. Å andra sidan är sommaren generellt tung, och denna sommar knappast något undantag.

Planer för 2014

Jag tror på att planera, även om planerna inte följs slaviskt. Därför ska jag redan nu börja med planer för 2014.

Vad gäller traditionell annonsering tänker jag att vi hoppar över det, iallafall första halvåret. Istället planerar jag att satsa på annonsering på Facebook och i Google AdWords. Sen ska vi såklart fortsätta våra satsningar från förra året, enligt följande:

Bloggen: Fortsätta publicera våra referenser på sajten, det har vi gjort ganska bra. Vi ska också fortsätta skriva inlägg om vår verksamhet, om erbjudanden men också lite mer utbildande inlägg för att dela med oss av vår kunskap. Jag ska också försöka få Anna att skriva några inlägg.

Twitter: Jag är fortsatt aktiv på twitter, och vi har ett officiellt konto för företaget med helt okej aktivitet på. Målsättningen är att även Anna ska bli hyggligt aktiv på Twitter.

Facebook: Fortsätta vara aktiva på vår facebooksida, och även annonsera. Dela med oss av både kunskap, erbjudanden och våra referenser.

Nätforum: Här ger vi upp, tiden räcker inte till och forum får helt enkelt prioriteras bort.

Nyhetsbrev: Vi ska skicka fler nyhetsbrev 2014 än vi gjort under 2012 och 2013 tillsammans. Målsättningen är att skicka 10 nyhetsbrev, ungefär ett i månaden. Vi ska även här dela med oss av både referenser, information om vad vi håller på med, erbjudanden och kunskap. Jag har också en idé om att sprida information mellan våra kunder, dvs låta kunderna bidra med information.

Det är ungefär så specifik jag kan vara just nu. Budgeten för de första fyra månaderna, fram till räkenskapsårets slut, börjar ta form och i den finns det inget utrymme för traditionell marknadsföring. Hur det ser ut från och med Maj har inte ens jag vågat spekulera i. Och även om jag gillar transparens, så tänker jag inte publicera budgeten 😉 Däremot kan jag sträcka mig till en budgetuppföljning i slutet av April, och avslöja hur det har gått i förhållande till budget.