Category: Nyheter

Dags för ett omtag

Livet går upp och ner, det gör företaget också. Sedan ett par år tillbaka är företaget inte min huvudsysselsättning, jag är ensam ägare och har inte längre några anställda. Jag har mest fokuserat på att sköta om mina befintliga kunder, och tyvärr har jag tappat en del av dem.

Två riktigt tråkiga incidenter har inträffat, först när en annan byrå här i stan ringde runt till mina kunder och sa att jag hade gått i konkurs, och erbjöd sig att erbjuda tjänster i mitt ställe. Riktigt dålig stil måste jag säga. Sen när en av mina webbhotellsleverantörer bestämde sig för att vara riktigt oseriösa och dels sa upp mitt återförsäljaravtal (ja jag var lite sen med betalningen), och dessutom tog över alla kunder jag hade hos dem. Det blev rätt smärtsamt.

Nåja, jag har iallafall kommit till ett läge i mitt liv där jag känner att jag vill göra fler hemsidor, så därför söker jag nya kunder. Jag har tänkt en del och valt att fokusera på en smalare målgrupp, eftersom jag gör detta på sidan om mitt vanliga arbete riktar jag mig till små och medelstora företag som vill ha en bra, snygg och unik hemsida utan en massa extra lull-lull. Därför blir det också väldigt billigt, så billigt att du knappt tror att det är sant.

Jag skriver mer om det i ett annat inlägg.

Internutbildning

I planeringen inför 2014 ingår att vi ska hålla lite internutbildning. Syftet är att vi ska kunna avlasta varandra bättre, och på så vis bättre kunna hantera situationer där belastningen blir hög.

Varje onsdag lägger vi en timme på detta, och idag börjar vi. Det kommer mest att handla om html idag, något som vi är bra på båda två. Det handlar mer om att synkronisera vår kodstandard än att lära oss nya saker. Att ha en gemensam struktur för hur vi jobbar underlättar mycket när vi behöver ta över varandras kod.

Framöver kommer vi också att gå igenom css och javascript för att få en gemensam standard, och antagligen också bygga upp ett eget ramverk. Nästa steg är att gå igenom hur WordPress-koden fungerar och hur man bygger upp ett tema. Det är nya saker för Anna, som har lite erfarenhet av PHP, men ingen av att bygga WordPress-teman. I slutändan kommer det antagligen att bli ett tema vi kan utgå från när vi bygger kundsajter.

Så långt har jag planerat, sen hoppas jag att Anna kan lära mig hur jag kan skapa webbilder från de PhotoShop/Illustrator-filer hon producerar.

Stjärngalan 2014

I eftermiddag ska jag (Stefan) åka till Borlänge och närvara på Stjärngalan 2014, en gala för företagare att nätverka på men där också priser delas ut i ett antal olika kategorier. Varken jag eller CRS Webbproduktion är nominerade i några kategorier, så det är inte därför jag åker dit.

Nej, anledningen till att jag åker dit är att Dalarna Business, som arrangerar Stjärngalan, är kund till Paloma, som är vår överlägset största kund. Jag fungerar som en del av utvecklingsavdelningen på Paloma, och tillsammans har vi utvecklat både det eventsystem som Dalarna Business har använt, och den biljettscanningsapp som hör till. Därför ska jag, tillsammans med Camilla, representera Paloma och sköta biljettscanningen.

När jag ändå är där passar jag självklart på att heja på Jonas Grenfeldt, från GFD som är nominerad som Årets Unga Företagare. GFD är en webbyrå i Falun som bryr sig. Det där med bry sig är det viktiga, och det tycker jag att vi har gemensamt, Jonas och jag. Det är kanske därför vi gärna vänder oss till GFD när vi inte hinner med eller behöver kompetens som vi inte har själva.

Några av anledningarna till varför Jonas borde vinna är:

Testar WP-AutoSharePost

Just nu håller vi på att testa WordPress-pluginet WP-AutoSharePost, som verkar vara ett ganska kraftfullt verktyg för att dela innehåll från en WordPress-sida till Facebook och Twitter.

Reflektioner hittills är att det är ganska krångligt att konfigurera, men jag tror ändå det kan vara värt det då det verkar ha några mycket trevliga funktioner, till exempel att hämta kommentarer från Facebook till WordPress.

Vi experimenterar på vår egen sajt, men om det fungerar som vi tror att det ska fungera kommer kunder också snart att få pluginet installerat.

Vi hade en plan för vår marknadsföring för 2013, och nu börjar det bli dags att följa upp och utvärdera. Du hittar vår plan här: Marknadsföringsstrategi 2013. Jag som skriver detta heter Stefan Bergfeldt och är VD i bolaget. Har du några frågor hittar du mina kontaktuppgifter här på sajten.

Vi hade några idéer och tankar, och nu såhär har det gått:

Bloggen: Vi hade som målsättning att bli mer aktiva på bloggen, och det tycker jag att vi har blivit. Tyvärr är det fortfarande i princip bara jag som skriver, men under året har vi ju också tappat en medarbetare (Christer) vilket självklart gör att jag själv får dra ett större lass. Vi har blivit mycket bättre på att publicera våra referenser på sajten, och fram till alldeles nyligen räknades dessa in i bloggen. Nu har de istället en helt egen avdelning.

Twitter: Vi hade som målsättning att Christer skulle bli mer aktiv på Twitter, och att Anna skulle börja twittra. Christer har ju tyvärr lämnat oss, men innan han gjorde det blev han faktiskt lite mer aktiv. Anna har skaffat ett konto, men det vore ett hån mot alla twittrare att säga att hon twittrar.

Facebook: Vi har blivit betydligt mer aktiva på Facebook, och vår skara följare ökar sakta men säkert, och när Magnus Bråth, på Bråth AB bloggade om Sveriges mest gillade SEO-bolag var vi på åttonde plats.

Nätforum: Planen var att hänga lite på olika nätforum, och där har vi inte alls lyckats. De forum vi faktiskt har varit ganska aktiva på är två grupper på Facebook, en för E-handel och en för WordPress-utveckling.

Nyhetsbrev: Planen var att skicka fler nyhetsbrev, och i skrivande stund har vi skickat hälften så många som 2012, dvs ett istället för två. Vi har dock minst ett nyhetsbrev till planerat, så vi kan fortfarande lyckas med denna plan.

Vi har provat på lite annonsering på Facebook, men i alldeles för liten skala för att kunna dra några slutsatser. Traditionell annonsering körde vi också under en period på sommaren, men vi ser inte riktigt några effekter där heller. Å andra sidan är sommaren generellt tung, och denna sommar knappast något undantag.

Planer för 2014

Jag tror på att planera, även om planerna inte följs slaviskt. Därför ska jag redan nu börja med planer för 2014.

Vad gäller traditionell annonsering tänker jag att vi hoppar över det, iallafall första halvåret. Istället planerar jag att satsa på annonsering på Facebook och i Google AdWords. Sen ska vi såklart fortsätta våra satsningar från förra året, enligt följande:

Bloggen: Fortsätta publicera våra referenser på sajten, det har vi gjort ganska bra. Vi ska också fortsätta skriva inlägg om vår verksamhet, om erbjudanden men också lite mer utbildande inlägg för att dela med oss av vår kunskap. Jag ska också försöka få Anna att skriva några inlägg.

Twitter: Jag är fortsatt aktiv på twitter, och vi har ett officiellt konto för företaget med helt okej aktivitet på. Målsättningen är att även Anna ska bli hyggligt aktiv på Twitter.

Facebook: Fortsätta vara aktiva på vår facebooksida, och även annonsera. Dela med oss av både kunskap, erbjudanden och våra referenser.

Nätforum: Här ger vi upp, tiden räcker inte till och forum får helt enkelt prioriteras bort.

Nyhetsbrev: Vi ska skicka fler nyhetsbrev 2014 än vi gjort under 2012 och 2013 tillsammans. Målsättningen är att skicka 10 nyhetsbrev, ungefär ett i månaden. Vi ska även här dela med oss av både referenser, information om vad vi håller på med, erbjudanden och kunskap. Jag har också en idé om att sprida information mellan våra kunder, dvs låta kunderna bidra med information.

Det är ungefär så specifik jag kan vara just nu. Budgeten för de första fyra månaderna, fram till räkenskapsårets slut, börjar ta form och i den finns det inget utrymme för traditionell marknadsföring. Hur det ser ut från och med Maj har inte ens jag vågat spekulera i. Och även om jag gillar transparens, så tänker jag inte publicera budgeten 😉 Däremot kan jag sträcka mig till en budgetuppföljning i slutet av April, och avslöja hur det har gått i förhållande till budget.

WPkafe 9 oktober

I onsdags besökte jag Stockholm för att delta i #WPkafe. Temat för kvällen var e-handel med WordPress, vilket ju vi jobbar med. Att delta i den här typen av evenemang brukar alltid ge något, oavsett nivån på föreläsningarna.

Det började med ett pass om betallösningar, med en representant från Dibs. Tyvärr missade jag den, eftersom trafiken i Stockholm inte är att leka med i rusningstrafik, dessutom var denna månads #WPkafe på coffice, som inte har några parkeringar. Detta är något jag pratade med Maria, som arrangerar WPkafe, om efteråt. Hon kunde inte förstå hur någon kunde åka från Dalarna för att delta, men det var ju det jag gjorde.

Andra halvan fick vi höra Jonathan Sulo prata om WooCommerce. WooCommerce är vårt förstahandsval när det kommer till e-handel i WordPress, eftersom det är relativt lätt att konfigurera och hantera. Att driva e-handel är aldrig helt enkelt, men det sista man behöver är ju ett e-handelssystem som försvårar.

Efter föreläsningen fick jag en pratstund med Maria, där vi luftade tanken att ta WPkafe till Dalarna. Jag ser absolut ett behov av liknande sammankomster i Dalarna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan för mer information när det börjar bli dags.

Jag fick också en pratstund med Jonathan, om prestanda på webbhotell. Vi ser ju absolut en stor fördel att låta webbhotell sköta driften av servrar, och är nyfikna på att veta hur hårt man kan pressa en delad miljö. Att ta steget till en egen server, antingen dedikerad eller en VPS (Virtuell Privat Server) är stort, eftersom man antingen själv måste ta ansvar för driften, eller betala ganska mycket pengar för att låta någon annan göra det. Tyvärr hann vi väl inte riktigt komma till något generellt svar. Därför efterlyser jag en delad miljö där prestandan är skalbar. Vet du något om det, skicka gärna ett mail.

Uppdaterat vår facebooksida

Vi har uppdaterat vår facebooksida (https://www.facebook.com/crswebb) med uppfräschad logo och en ny omslagsbild. Vi är mycket nöjda, och vill väldigt gärna veta vad du tycker. In på vår facebooksida och kommentera.

Idag ska det handla om våra priser, vilket jag är övertygad om är ett ämne som många finner intressant.

Vi får ofta frågan, vad kostar en hemsida? Det är naturligtvis väldigt svårt att svara på, men vårt svar brukar vara att vi kan leverera hemsidor för mellan 5 000 och 100 000 kr. Den undre gränsen förstår de flesta, vi lägger tid på din hemsida, alltså måste vi ta betalt. Att vi har en övre gräns är för att vi har svårt att mäkta med större projekt än så, vi är trots allt ett litet bolag. Naturligt kan vi, med hjälp av underkonsulter, leverera större lösningar.

Många av våra kunder är prismedvetna, och det gillar vi. Våra priser är mycket konkurrenskraftiga, när man jämför vad man faktiskt får för pengarna. Några få tittar dock uteslutande på priset, och när vi då har offererat en CMS-lösning (dvs ett innehållshanteringssystem), som är byggd med både sökmotorer och synskadade med i beräkningen, som skalar snyggt i mobila enheter, driftas på ett seriöst webbhotell, där vi också i offerten har med driftsövervakning, smarta backuplösningar, uppdateringar av CMS-systemet och mycket annat, ja då är det svårt (omöjligt, inte intressant) att hålla samma priser som en del andra.

Men har du verkligen råd att bara titta på priset? När jag analyserar vår egen statistik ser jag tydligt hur besökare från mobila enheter stannar längre sedan vi anpassade designen. Nästan en fjärdedel av alla besökare kommer från en mobil enhet, och idag kan vi göra kunder av dem. I princip kan man säga att vi ökar konverteringsgraden med 25%, ökar antalet kunder med 25%, ökar omsättningen med 25%.

Naturligtvis innebär en uppdatering av hemsidan fler fördelar än att de mobila användarna stannar längre, och blir potentiella kunder, så i verkligheten har vi antagligen ökat mer än 25% tack vare uppdateringen. Tittar man på omsättningen har den ökat med ca 50% jämfört med samma period förra året, och även om det naturligtvis beror på andra saker också, så är den uppdaterade hemsidan en viktig del.

Så om vi summerar vinsten av att låta en professionell webbyrå uppdatera hemsidan till någonstans mellan 25 och 50 procent av omsättningen, har du då verkligen råd att låta någon annan göra det, även om det är “billigare”?

Foto: www.fotoakuten.se